ââVi mĂ„ste kunna skicka en tydlig signal till landets ungdomar om att det hĂ€r Ă€r ett framtidsyrke som man frĂ„n samhĂ€llets sida vĂ€rderar, sĂ€ger han.
Som det var tidigare. Han pĂ„minner om att nĂ€r landets utbildningsminister Anna Ekström, i dag 62 Ă„r, som ung ville bli lĂ€rare kom hon inte in â trots ett betygssnitt pĂ„ 4,6. I stĂ€llet fick hon bli jurist, dĂ€r det dĂ„ bara krĂ€vdes 2,3.
ââSĂ„ var det en gĂ„ng. Jag tror att det hennes generation sĂ„g var ett tryggt men ocksĂ„ i grunden djupt meningsfullt arbete. Och jag tror att det finns en grupp ungdomar som verkligen vill jobba med barn och ungdomar och som tycker att skolan skulle vara bra. Men man ser inte riktigt vad det Ă€r man fĂ„r, sĂ€ger Per Kornhall.
"Tillbaka till ritbordet"
LÀrarbristen i Skolverkets nya prognos Àr betydligt mindre Àn i den föregÄende för tvÄ Är sedan, dÄ 45 000 lÀrare saknades.
Men fortfarande fattas alltsĂ„ 12 000 lĂ€rare och förskollĂ€rare fram till 2035. Störst vĂ€ntas bristen bli pĂ„ yrkeslĂ€rare inom gymnasieskolan och Ă€mneslĂ€rare inom grundskolans Ă„rskurs 7â9.
ââDet hĂ€r Ă€r en lĂ„ngtgĂ„ende kris som har hĂ„llit pĂ„ vĂ€ldigt vĂ€ldigt lĂ€nge och man har försökt mota den med olika korta insatser. Jag tycker att det Ă€r dags att gĂ„ tillbaka till ritbordet, sĂ€ger Per Kornhall.
För att stoppa lÀrarbristen skulle ytterligare 800 lÀrare och förskollÀrare behöva utexamineras varje Är.
Enligt Per Kornhall Àr problemet att den svenska skolan Àr sÄ decentraliserad. I dag vet en blivande lÀrare sÀllan vad den kan förvÀnta sig i lön, arbetstid och frihet i undervisningen, anser han.
ââJag tror att vi behöver tĂ€nka en gĂ„ng till kring kommunaliseringen av skolan. Staten mĂ„ste ta sitt ansvar för hur lĂ€rarlöner sĂ€tts och att det finns ett gemensamt system i landet för det. Man ska skicka ut en tydlig signal om att "det hĂ€r Ă€r ett yrke som vi Ă€r beredda att satsa pĂ„", sĂ€ger Kornhall.
"Ett lotteri"
Ăven Skolverket lyfter att det behöver bli mer attraktivt att utbilda sig till lĂ€rare och stanna kvar. En majoritet av lĂ€rarna trivs med sitt yrke, framhĂ„ller myndigheten. Samtidigt har lĂ€rarfacken slagit larm om bristande arbetsmiljö och höga sjukskrivningstal.
ââVi har en nationell lĂ€rarkris men vi har ett lokalt ansvar för den krisen, och det tror jag inte funkar, sĂ€ger Per Kornhall.
Han anser Àven att lÀrares arbetstid behöver ses över.
ââDen typ av modell vi en gĂ„ng hade fungerade vĂ€ldigt vĂ€l. Gick du in i yrket visste du hur mycket du skulle behöva jobba, oavsett var du sökte dig. I dag Ă€r det ett lotteri â söker du till en skola fĂ„r du en lön och ett arbetsförhĂ„llande, söker du till en annan Ă€r det nĂ„got helt annat, rĂ„kar nĂ„gon utnĂ€mna dig till förstelĂ€rare tjĂ€nar du plötsligt 10 000 kronor mer, men ingen vet riktigt varför.
ââDet finns en brist pĂ„ systematik och trygghet i vad lĂ€raryrket kan ge, sĂ€ger Per Kornhall.