Regeringen har aviserat att de nationella proven ska digitaliseras och rÀttas centralt. Tanken Àr att frigöra tid för lÀrarna.
Nu presenterar Skolverket sitt förslag, pÄ regeringens uppdrag, för hur detta ska gÄ till. Det gÀller uppsatsdelarna i de nationella svenska- och engelskaproven i Ärskurs 9 och gymnasiet, som inte kan rÀttas pÄ ett automatiserat sÀtt.
RĂ€ttningen föreslĂ„s skötas av en mindre grupp "centrala bedömare" â legitimerade och Ă€mnesbehöriga lĂ€rare som ska hantera detta pĂ„ sidan om sin vanliga anstĂ€llning.
ââVi kommer att trĂ€na upp dem och sĂ„ kommer de genomföra detta som en bisyssla till sitt lĂ€rarjobb, sĂ€ger Anders Boman, chef för nationella prov pĂ„ Skolverket.
Ăven nyligen pensionerade lĂ€rare kan bli aktuella att anstĂ€lla.
"Blir en utmaning"
Totalt bedömer Skolverket att minst 2 500 lÀrare i grundskolan, och 1 900 i gymnasiet, behöver rÀcka upp handen.
ââRekryteringen kommer att bli en utmaning, att hitta ett tillrĂ€ckligt stort antal. Vi tror Ă€ndĂ„ att det Ă€r rimligt och möjligt dĂ„ alla vĂ„ra grannlĂ€nder har ett sĂ„dant upplĂ€gg, sĂ€ger Anders Boman.
LÀrarna som anmÀler sig fÄr vara beredda pÄ att rÀtta mellan 80 och 160 prov pÄ sin annars lediga tid. ErsÀttningen föreslÄs ligga pÄ 10 000 kronor per "paket" (för vissa prov 80 uppsatser, och för andra 40, beroende pÄ omfattning). Varje lÀrare kan enligt berÀkningarna ta sig an tvÄ paket.
ââFörhoppningsvis kommer vi att kunna frigöra lĂ€rare som ser det hĂ€r som kompetensutvecklande, som vill kunna göra skillnad och fördjupa sig i bedömning, sĂ€ger Anders Boman.
Tuff arbetssituation
Ett av huvudsyftena med den centrala rÀttningen Àr att minska arbetsbelastningen för lÀrarna i skolan.
TT: Men de lÀrare som anmÀler sig fÄr en tyngre belastning?
ââVi vet att lĂ€rare i regel har en tuff arbetssituation och ett högt arbetstryck. Med lĂ€rare som kan tĂ€nka sig att göra detta som bisyssla mot ersĂ€ttning skiljer vi ut de som Ă€r intresserade och sjĂ€lva bedömer att de har den möjligheten, sĂ€ger Anders Boman.
Men LÀrarförbundet anser inte att Skolverkets nya förslag hÄller mÄttet.
ââBara det faktum att man tĂ€nkt rigga hela den hĂ€r centrala rĂ€ttningen som en bisyssla för bland annat pensionerade lĂ€rare, det kĂ€nns inte seriöst, sĂ€ger Johanna Jaara Ă strand.
"Minska antalet prov"
Att sÀtta upp ett system pÄ sÄ lösa antaganden Àr varken lÄngsiktigt eller kvalitativt vettigt, sÀger hon.
ââOm det Ă€r sĂ„ att man vill komma Ă„t arbetsbelastningen finns det andra sĂ€tt att göra det, till exempel att minska antalet nationella prov, sĂ€ger Johanna Jaara Ă strand.
LÀrarförbundet anser att uppsatser överhuvudtaget inte borde vara en del av de nationella proven, eftersom de Àr svÄra att bedöma likvÀrdigt.
ââDet behövs ett omtag kring nationella prov i Sverige. Som det Ă€r nu ska de fylla en rad olika syften vilket de gör i ganska lĂ„g grad, annat Ă€n att de verkligen ingriper pĂ„ elevernas undervisning och lĂ€rarnas arbetsbelastning, sĂ€ger Johanna Jaara Ă strand.
Plan införa 2027
Skolverket föreslÄr ett stegvis införande av central rÀttning av uppsatsproven mellan 2027 och 2029. Systemet bedöms kosta 14 miljoner kronor att införa och dÀrefter 92 miljoner i drift varje Är.
LÀrarförbundet hade hellre sett en annan ordning.
ââVi behöver ett mĂ„tt för att följa kunskapsutvecklingen generellt, men dĂ„ kan det ordnas genom stickprov och digitala prov som Ă€r sjĂ€lvrĂ€ttande rent tekniskt och som ocksĂ„ gĂ„r att jĂ€mföra över tid sĂ„ att politiken fĂ„r ett bra underlag för att göra mer trĂ€ffsĂ€kra satsningar, sĂ€ger Johanna Jaara Ă strand.