LÀrare föreslÄs rÀtta nationella prov pÄ fritiden

Nationella prov ska rĂ€ttas centralt. Skolverket hoppas kunna rekrytera över 4 000 lĂ€rare som vill rĂ€tta uppsatser pĂ„ kvĂ€llar och helger.
–Det kĂ€nns inte seriöst, sĂ€ger LĂ€rarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

De nationella proven skrivs av hundratusentals elever varje Är. Arkivbild.

De nationella proven skrivs av hundratusentals elever varje Är. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Utbildning2022-02-16 15:09

Regeringen har aviserat att de nationella proven ska digitaliseras och rÀttas centralt. Tanken Àr att frigöra tid för lÀrarna.

Nu presenterar Skolverket sitt förslag, pÄ regeringens uppdrag, för hur detta ska gÄ till. Det gÀller uppsatsdelarna i de nationella svenska- och engelskaproven i Ärskurs 9 och gymnasiet, som inte kan rÀttas pÄ ett automatiserat sÀtt.

RĂ€ttningen föreslĂ„s skötas av en mindre grupp "centrala bedömare" – legitimerade och Ă€mnesbehöriga lĂ€rare som ska hantera detta pĂ„ sidan om sin vanliga anstĂ€llning.

– Vi kommer att trĂ€na upp dem och sĂ„ kommer de genomföra detta som en bisyssla till sitt lĂ€rarjobb, sĂ€ger Anders Boman, chef för nationella prov pĂ„ Skolverket.

Även nyligen pensionerade lĂ€rare kan bli aktuella att anstĂ€lla.

"Blir en utmaning"

Totalt bedömer Skolverket att minst 2 500 lĂ€rare i grundskolan, och 1 900 i gymnasiet, behöver rĂ€cka upp handen.

– Rekryteringen kommer att bli en utmaning, att hitta ett tillrĂ€ckligt stort antal. Vi tror Ă€ndĂ„ att det Ă€r rimligt och möjligt dĂ„ alla vĂ„ra grannlĂ€nder har ett sĂ„dant upplĂ€gg, sĂ€ger Anders Boman.

LĂ€rarna som anmĂ€ler sig fĂ„r vara beredda pĂ„ att rĂ€tta mellan 80 och 160 prov pĂ„ sin annars lediga tid. ErsĂ€ttningen föreslĂ„s ligga pĂ„ 10 000 kronor per "paket" (för vissa prov 80 uppsatser, och för andra 40, beroende pĂ„ omfattning). Varje lĂ€rare kan enligt berĂ€kningarna ta sig an tvĂ„ paket.

– Förhoppningsvis kommer vi att kunna frigöra lĂ€rare som ser det hĂ€r som kompetensutvecklande, som vill kunna göra skillnad och fördjupa sig i bedömning, sĂ€ger Anders Boman.

Tuff arbetssituation

Ett av huvudsyftena med den centrala rÀttningen Àr att minska arbetsbelastningen för lÀrarna i skolan.

TT: Men de lÀrare som anmÀler sig fÄr en tyngre belastning?

– Vi vet att lĂ€rare i regel har en tuff arbetssituation och ett högt arbetstryck. Med lĂ€rare som kan tĂ€nka sig att göra detta som bisyssla mot ersĂ€ttning skiljer vi ut de som Ă€r intresserade och sjĂ€lva bedömer att de har den möjligheten, sĂ€ger Anders Boman.

Men LÀrarförbundet anser inte att Skolverkets nya förslag hÄller mÄttet.

– Bara det faktum att man tĂ€nkt rigga hela den hĂ€r centrala rĂ€ttningen som en bisyssla för bland annat pensionerade lĂ€rare, det kĂ€nns inte seriöst, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand.

"Minska antalet prov"

Att sÀtta upp ett system pÄ sÄ lösa antaganden Àr varken lÄngsiktigt eller kvalitativt vettigt, sÀger hon.

– Om det Ă€r sĂ„ att man vill komma Ă„t arbetsbelastningen finns det andra sĂ€tt att göra det, till exempel att minska antalet nationella prov, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand.

LÀrarförbundet anser att uppsatser överhuvudtaget inte borde vara en del av de nationella proven, eftersom de Àr svÄra att bedöma likvÀrdigt.

– Det behövs ett omtag kring nationella prov i Sverige. Som det Ă€r nu ska de fylla en rad olika syften vilket de gör i ganska lĂ„g grad, annat Ă€n att de verkligen ingriper pĂ„ elevernas undervisning och lĂ€rarnas arbetsbelastning, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand.

Plan införa 2027

Skolverket föreslÄr ett stegvis införande av central rÀttning av uppsatsproven mellan 2027 och 2029. Systemet bedöms kosta 14 miljoner kronor att införa och dÀrefter 92 miljoner i drift varje Är.

LÀrarförbundet hade hellre sett en annan ordning.

– Vi behöver ett mĂ„tt för att följa kunskapsutvecklingen generellt, men dĂ„ kan det ordnas genom stickprov och digitala prov som Ă€r sjĂ€lvrĂ€ttande rent tekniskt och som ocksĂ„ gĂ„r att jĂ€mföra över tid sĂ„ att politiken fĂ„r ett bra underlag för att göra mer trĂ€ffsĂ€kra satsningar, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand.

Fakta: Nationella proven

De nationella proven skrivs av hundratusentals elever i Ärskurs 3, 6 och 9 samt i gymnasiet och komvux varje Är. Proven ska fungera som stöd för likvÀrdig betygssÀttning över hela landet.

2017 beslutade riksdagen att de nationella proven ska digitaliseras och att proven ska rÀttas av annan lÀrare Àn den undervisande lÀraren (extern rÀttning).

Ett tungt vÀgande skÀl har varit mindre risk för fusk, dÄ tryckta prov inte behöver skickas ut till skolorna och riskera att komma pÄ avvÀgar.

Man har ocksÄ velat undvika "glÀdjebetyg", det vill sÀga alltför snÀll bedömning.

KĂ€lla: Utbildningsdepartementet och Skolverket


Fakta: Skolverkets förslag

Central rÀttning införs för:

svenska och svenska som andrasprÄk kurs 3 och engelska kurs 6 i gymnasieskolan, samt
svenska, svenska som andrasprÄk och engelska Ärskurs 9 i grundskolan.

Bedömarna ska vara legitimerade och Àmnesbehöriga lÀrare för aktuell Ärskurs. De föreslÄs utföra bedömningen som bisyssla, anlitade direkt av Skolverket.

Systemet bedöms kosta omkring 14 miljoner kronor att införa och dÀrefter Ärligen cirka 92 miljoner i drift.

Ansvaret för att bedöma muntliga delprov samt de kortsvarsuppgifter som inte kan rÀttas automatiskt ligger Àven fortsÀttningsvis pÄ skolorna.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!