Pirls-mÀtningen som publicerades pÄ tisdagen visar att lÀsförmÄgan hos fjÀrdeklassare i Sverige blivit sÀmre. Andelen elever som presterar pÄ en lÄg nivÄ eller under en lÄg nivÄ har dessutom blivit fler sedan senaste undersökningen 2016.
ââDet Ă€r naturligtvis oerhört allvarligt och om den hĂ€r trenden fortsĂ€tter riskerar vi se en generation av funktionella analfabeter i Sverige, sĂ€ger Lotta Edholm pĂ„ en presstrĂ€ff.
ââVi mĂ„ste ta det hĂ€r pĂ„ vĂ€ldigt stort allvar,
Pirls visar Ă€ven ökade skillnader mellan elevgrupper i Sverige. Skolverket konstaterar att svensk skola Ă€r segregerad och att likvĂ€rdigheten fortsatt brister â vilken skola du gĂ„r pĂ„ spelar roll.
SÄ hur ska dÄ svensk skola bli mer likvÀrdig?
ââDet handlar framför allt om tidigare insatser, sĂ€ger Lotta Edholm.
Ministern menar Àven att det behövs större satsningar pÄ lÀroböcker, fler speciallÀrare och mindre undervisningsgrupper för elever som behöver stöd.
ââSkolan behöver fokusera mer pĂ„ lĂ€sning och de första Ă„ren i skolan Ă€r ju sĂ€rskilt viktiga för dĂ„ lĂ€ggs grunden bĂ„de för lĂ€sandet och annat lĂ€rande, sĂ€ger hon vidare.