Ministern: Har en lÀskris i Sverige

Sverige befinner sig i en lÀskris, sÀger skolminister Lotta Edholm (L) om lÀsförmÄgan hos svenska elever.
–Det Ă€r ett tecken pĂ„ att svensk skola mĂ„ste gĂ„ tillbaka till grunderna, sĂ€ger hon.

Skolminister Lotta Edholm (L). Arkivbild.

Skolminister Lotta Edholm (L). Arkivbild.

Foto: Tim Aro/TT

Utbildning2023-05-16 12:38

Pirls-mÀtningen som publicerades pÄ tisdagen visar att lÀsförmÄgan hos fjÀrdeklassare i Sverige blivit sÀmre. Andelen elever som presterar pÄ en lÄg nivÄ eller under en lÄg nivÄ har dessutom blivit fler sedan senaste undersökningen 2016.

– Det Ă€r naturligtvis oerhört allvarligt och om den hĂ€r trenden fortsĂ€tter riskerar vi se en generation av funktionella analfabeter i Sverige, sĂ€ger Lotta Edholm pĂ„ en presstrĂ€ff.

– Vi mĂ„ste ta det hĂ€r pĂ„ vĂ€ldigt stort allvar,

Pirls visar Ă€ven ökade skillnader mellan elevgrupper i Sverige. Skolverket konstaterar att svensk skola Ă€r segregerad och att likvĂ€rdigheten fortsatt brister – vilken skola du gĂ„r pĂ„ spelar roll.

SÄ hur ska dÄ svensk skola bli mer likvÀrdig?

– Det handlar framför allt om tidigare insatser, sĂ€ger Lotta Edholm.

Ministern menar Àven att det behövs större satsningar pÄ lÀroböcker, fler speciallÀrare och mindre undervisningsgrupper för elever som behöver stöd.

– Skolan behöver fokusera mer pĂ„ lĂ€sning och de första Ă„ren i skolan Ă€r ju sĂ€rskilt viktiga för dĂ„ lĂ€ggs grunden bĂ„de för lĂ€sandet och annat lĂ€rande, sĂ€ger hon vidare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!