Risken för glÀdjebetyg, det vill sÀga omotiverat höga betyg, Àr stor med tanke pÄ den dÄliga koll rektorer visat sig ha i Skolinspektionens granskning.
Trots att resultaten pĂ„ de nationella proven ska vĂ€ga tungt vid betygssĂ€ttningen tenderar vissa skolor att "dra ivĂ€g" nĂ€r kursbetygen vĂ€l sĂ€tts. Men varför det sker tycks de högst ansvariga pĂ„ skolorna â rektorerna â inte sĂ€tta sig in i eller analysera. TvĂ€rtom uttrycker rektorer, och Ă€ven lĂ€rare, kritik mot de nationella proven för att de inte Ă€r tillrĂ€ckligt heltĂ€ckande och skapar stress hos eleverna.
En orsak till glÀdjebetyg kan vara pÄtryckningar frÄn elever eller deras förÀldrar. Men Àven pÄtryckningar frÄn rektorn och huvudmannen tycks förekomma, skriver Skolinspektionen i sin rapport och konstaterar att alla skolor verkar pÄ en marknad och alltsÄ konkurrerar om eleverna.
TrÀnger undan
De som drabbas Àr elever pÄ skolor dÀr glÀdjebetyg inte sÀtts.
ââProblemet Ă€r att det kan bli orĂ€ttvist mellan elever pĂ„ olika skolor, nĂ€r man söker högre utbildningar. Just i Sverige Ă€r betygen oerhört viktiga, jĂ€mfört med andra lĂ€nder dĂ€r man har mer av intrĂ€des- eller antagningsprov, sĂ€ger HelĂ©n Ăngmo.
Granskningen omfattar 30 gymnasieskolor runt om i landet, och samtliga fÄr kritik (har "utvecklingsomrÄden"). De har valts ut utifrÄn att de flera Är gett eleverna höga betyg och har avvikelser mellan provbetyg och kursbetyg. Bland de granskade finns prestigeskolorna Campus Manilla i Stockholm och Lundsbergs skola i Storfors kommun.
Redan i vÄras, nÀr drygt hÀlften av skolorna hade granskats, tog debatten om glÀdjebetyg ny fart. Exempelvis har rektorn vid Handelshögskolans i Stockholm, Lars StrannegÄrd, flaggat för att lÀrosÀtet kan skapa en egen antagningsmodell, med tanke pÄ risken att sökande med glÀdjebetyg trÀnger undan andra.
Stora problem
Skolinspektionen pĂ„pekar att granskningen handlar om rektorernas koll pĂ„ betygssĂ€ttningen â inte sjĂ€lva betygen. Det finns inga riktmĂ€rken för hur mycket provbetyg och kursbetyg fĂ„r skilja sig Ă„t, sĂ„ myndigheten kan inte slĂ„ fast nĂ€r en skola gĂ„tt "över grĂ€nsen" och de facto sĂ€tter glĂ€djebetyg.
ââDet vi kan sĂ€ga Ă€r att det finns dĂ„liga analyser och ett dĂ„ligt betygsarbete, sĂ€ger HelĂ©n Ăngmo.
TT: Finns det ett fungerande betygssystem i Sverige eller har betygssÀttningen havererat?
ââDet finns flera indikationer pĂ„ att det finns en vĂ€l generös betygssĂ€ttning och en betygsinflation. Det finns ocksĂ„ flera rapporter som visar att vi har stora likvĂ€rdighetsproblem pĂ„ nationell nivĂ„, med orĂ€ttvisa mellan skolor. SĂ„ vi har stora problem, sĂ€ger HelĂ©n Ăngmo.
Skolminister Lotta Edholm (L) har aviserat en utredning som ska se över vilka förÀndringar som behövs för att stÀvja betygsinflation.