Forskare om Timss: Övertolka inte resultaten

Sverige brukar delta i internationella kunskapsmÀtningar som Pisa och nu aktuella Timss. Men till vilken nytta?
–Det Ă€r vettigt att delta, men man ska alltid tolka resultaten med försiktighet, sĂ€ger forskaren Samuel Sollerman.

De matteuppgifter eleverna fÄr i det internationella kunskapstestet Timss stÀmmer vÀl med det som lÀrs ut i svenska klassrum. Arkivbild.

De matteuppgifter eleverna fÄr i det internationella kunskapstestet Timss stÀmmer vÀl med det som lÀrs ut i svenska klassrum. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Vetenskap & teknologi2020-12-07 06:20

Huvudargumentet för att delta i globala kunskapstester brukar vara att resultaten Àr jÀmförbara över tid. De visar alltsÄ hur kunskapslÀget förÀndras, vilket svenska betyg och nationella prov inte gör. Betygssystem Àndras, det kan gÄ inflation i betyg och de nationella proven mÀter olika kunskapsomrÄden frÄn gÄng till gÄng.

Men hur vÀl kan globala prov ringa in just det som svenska elever lÀr sig i skolan?

Samuel Sollerman Àr expert pÄ kunskapsmÀtningar i matematik. Han Àr förestÄndare för Stockholms universitets Prim-grupp, som utvecklar nationella prov, och Àr ansvarig för de svenska matematikdelarna i de senaste Pisa- och Timssundersökningarna. I fjol doktorerade han med en avhandling om det nationella vÀrdet av Pisa och Timms: "Kan man rÀkna med Pisa och Timss?"

– Som vanligt finns det inga tydliga svar. Men Timss Ă€r en stor, gedigen undersökning dĂ€r de försöker ta hĂ€nsyn till de deltagande lĂ€ndernas respektive styrdokument, sĂ€ger Samuel Sollerman.

"Ganska nöjd"

Detta faller vÀl ut för svensk del.

– Det visade sig att den matematik som Timss prövar stĂ€mmer ganska vĂ€l överens med den matematik som finns i vĂ„ra styrdokument och som prövas i de nationella proven.

Han undersökte ocksÄ hur vÀl resultaten i Timss stÀmde med elevernas slutbetyg i Ärskurs 9.

– De som hade höga betyg i matematik hade ocksĂ„ bra resultat i Timss. SĂ„ lĂ„ngt var jag ganska nöjd. Men det finns ocksĂ„ frĂ„getecken, sĂ€ger Samuel Sollerman.

Han syftar pÄ att Timss övergÄr till digitala tester, vilket Ànnu inte Àr sÄ vanligt i svenska skolor.

– Sverige Ă€r vĂ€ldigt digitaliserat, men det Ă€r nĂ„got speciellt nĂ€r man ska visa vad man kan. Svenska elever Ă€r till exempel ganska duktiga pĂ„ att resonera sig fram, vilket Ă€r enklare att visa pĂ„ papper Ă€n i en datorbaserad miljö.

Elever i andra lÀnder har ocksÄ denna digitala tröskel, men tröskeln Àr pÄtaglig för de svenska eleverna.

Ger inte allt

Resultaten i Timss förblir okÀnda för provskrivarnas lÀrare och kan alltsÄ inte pÄverka betygen. Detta gÀller överallt, men Magnus Sollerman fann flera tecken pÄ att svenska elever inte Àr lika motiverade som elever i andra lÀnder att göra sitt bÀsta i ett internationellt kunskapstest.

– Det kan alltsĂ„ vara sĂ„ att de svenska eleverna kan mer Ă€n vad de visar i de internationella studierna, sĂ€ger Samuel Sollerman.

Att eleverna gjorde skillnad blev sÀrskilt tydligt nÀr han lÀt en matematikfrÄga frÄn Pisa ingÄ i ett nationellt prov.

– Eleverna presterade betydligt bĂ€ttre nĂ€r uppgiften kom i ett nationellt prov, sĂ€ger Samuel Sollerman.

OsÀkerhetsfaktorerna till trots Àr det relevant att delta i Timss, Àr hans slutsats.

– Undersökningarna Ă€r intressanta och bra, men det Ă€r allas ansvar att inte dra för lĂ„ngtgĂ„ende slutsatser. Jag tycker till exempel att det Ă€r problematiskt att ranka lĂ€nder och pĂ„ det sĂ€ttet uttrycka sig om kvaliteten pĂ„ utbildningarna. Det Ă€r att göra det för enkelt.

Fakta: Internationella kunskapsmÀtningar

Sverige deltar i flera olika internationella kunskapsmÀtningar:

Pisa (Programme for International Student Assessment) mÀter 15-Äringars förmÄgor i lÀsning, matematik och naturvetenskap. Den genomförs vart tredje Är, senast 2018. Huvudansvarig för Pisa Àr OECD.

Timss mÀter fjÀrde- och Ättondeklassares kunskaper i matematik och naturvetenskap. Genomförs vart fjÀrde Är, senast 2019. Huvudansvarig för Timss Àr forskningsorganisationen IEA.

Timss Advanced undersöker kunskaper i avancerad matematik och fysik hos elever som gÄr sista Äret i gymnasiet. Sverige deltog senast 2015. IEA ansvarigt.

Pirls (Progress in international reading literacy study) mÀter lÀsförmÄgan hos fjÀrdeklassare. Genomfördes senast 2016. Ansvarig Àr IEA.

ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) undersöker Ättondeklassares kunskaper i samhÀlls- och demokratifrÄgor. Genomfördes senast 2016. Ansvarig Àr IEA.

Utöver kunskapsmÀtningarna finns ocksÄ Talis (The Teaching and Learning International Survey) som undersöker arbetsvillkoren för lÀrare och skolledare i grund- och gymnasieskolan. Genomförs vart femte Är, senast 2018. Initierad av OECD.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!