Hennes yrkesval pÄverkades av hennes bror. Han var lÀrare och hon blev ocksÄ det.
Senare blev hon ledare för flera skolor och som rektor hade hon möjlighet att stÀrka och förÀndra skolan.
NÄgot som har gjort stort intryck pÄ henne Àr emotionellt lÀrande och intelligens, EQ, och det har hon anvÀnt sig av för att skapa en bÀttre utbildningsmiljö för mÄnga barn.
â Jag kĂ€nde att ingen elev i min skola ska fĂ„ lĂ€mna den utan att öva upp sin EQ. Det handlar om att vara i kontakt med sina innersta kĂ€nslor och sĂ€tta ord pĂ„ det och kunna förmedla det.
NÀr hon införde det pÄ skolan hon arbetade minskade konflikterna och mobbningen, berÀttar hon. NÀr nÄgon sa nÄgot som upplevdes nedlÄtande togs det upp direkt och diskuterades bland lÀrare och elever. Att ha EQ handlar mycket om att öva, menar Birgitta Ekmark.
â Man pratar om kunskap i skolan men det vi behöver Ă€r kompetens och det fĂ„r man genom att öva.
Intresset för EQ har en stor del med hennes intresse för personlig utveckling. En kris som hon gick igenom i början av 1990, i samband med en skilsmÀssa, gjorde att hon fick upp ögonen för hur viktig en sÄdan utveckling kan vara.
â Jag fick en knuff i rĂ€tt riktning av en i familjen som varit och lyssnat pĂ„ en förelĂ€sare som handlade om personlig utveckling. Jag började gĂ„ pĂ„ möten hos förelĂ€saren och satte upp nya mĂ„l, trĂ€ffade nya mĂ€nniskor och skaffade egna vĂ€nner.
NÄgra Är senare trÀffade hon en ny man, sambon Leif Sundsvik och passion uppstod.
â Vi var bekanta sedan tidigare och blev sĂ„ vansinnigt förĂ€lskade. Det blev en jĂ€tteattraktion mellan oss!
Sedan sex Är tillbaka bor de i ett hus pÄ Ytterselö i Stallarholmen. DÀr odlar Birgitta Ekmark allt frÄn tomater till hallon. VÀxthusen Àr fulla med smÄ plantor som vÀntar pÄ att fÄ vÀxa sig stora.
â Jag har alltid drömt om att odla. Men dĂ€r jag bodde tidigare gick det inte. NĂ€r jag kom ut hit sĂ„ blev jag helt vild!