JulkalendervÀrden: "UnderhÄllning Àr tajming"

PÄ julen Àr kalendern pÄ SVT lika sjÀlvklar som skinkan och granen. 1992 fick StrÀngnÀsprofilen Klasse Möllberg Àran att guida tittarna genom den mörka decembermÄnaden.

Klasse Möllberg pratar gladeligen om sitt liv som underhÄllare

Klasse Möllberg pratar gladeligen om sitt liv som underhÄllare

Foto: Jakob Bergelv

Jul2023-12-24 15:01

Sedan 1960 har julkalendern pĂ„ SVT skĂ€nkt julstĂ€mningen till stora och smĂ„. Genom Ă„ren har allt frĂ„n pirater och spöken till HĂ„kan BrĂ„kan och Ture Sventon setts i rutan. I regel har varje julkalender fungerat som en TV-serie i 24 delar. TvĂ„ gĂ„nger har programmet direktsĂ€nts. Andra gĂ„ngen skedde 1992 med "Klasses julkalender". 

undefined
Klasse Möllberg pratar gladeligen om sitt liv som underhÄllare

IdĂ©n till att göra en direktsĂ€nd julkalender grundar sig i Klasses tidigare projekt. Mellan 1990 och 1992 direktsĂ€ndes barnprogrammet "Klasses frukostklubb" varje söndagsmorgon. 

– Programmet spelades in i Malmö och SVT:s policy pĂ„ den tiden var att alternera julkalendern mellan produktionsbolagen i de tre största stĂ€derna. 1992 föll turen till Malmö och dĂ„ fick jag uppdraget. 

undefined
Fösta avsnittet av Klasses julkalender sÀndes pÄ första advent, som 1992 var den 29 november. Kalendern har dÀrför 26 avsnitt

Klasse var Ă€ven delaktig i den sammanbindande papperskalendern. Klasse var mĂ„n om att vissa upp gamla traditioner för de yngre tittarna, bland annat genom att uppmĂ€rksamma Annadagen den 9 december. 

– Traditionellt var det dĂ„ man började förbereda lutfisken. Under den nionde luckan fanns det dĂ€rför en fisk som lutade sig lite Ă„t sidan. Humor kallas det, sĂ€ger Klasse med ett brett leende. 

undefined
Den lutande fisken.

Lucköppningen var ett förinspelat segment dÀr ett litet tomtebloss flög runt en stor gran och sedan landade pÄ den aktuella luckan. Att fixa en stor gran krÀvde dock en del arbete.

Han fick vĂ€nda sig till en kontakt i LuleĂ„. Klasse gör en prickfri norrlĂ€ndsk dialekt nĂ€r han Ă„terger reaktionen pĂ„ den bombastiska förfrĂ„gningen. 

– "Kom upp du Klasse sĂ„ ska jag hjĂ€lpa dig. Jag vet en kille som kĂ€nner till varenda jĂ€dra gran i hela Norrbotten". 

Sagt och gjort fick Klasse bege sig upp till Sveriges norra delar. Han berÀttar vidare:

– Jag ville inte bara ha en stor gran utan Ă€ven en kulle som den skulle stĂ„ pĂ„. Helikopterskolan i Boden bistod med en helikopter som vi kunde anvĂ€nda för att hitta bĂ„de en gran och en kulle. 

– Till slut hittade vi en passande kulle pĂ„ Gruvberget i Boden. Nu Ă„terstod bara granen. Efter mycket letande hittade vi till slut en riktigt stor gran i nĂ€rheten av LuleĂ„. Den mĂ„ste varit mellan 30 till 40 meter lĂ„ng. 

Markens Ă€gare gick med pĂ„ att skĂ€nka granen till produktionen. Som tack fick han sitt namn i eftertexterna efter varje avsnitt. En helikopter flög sedan den vĂ€ldiga granen till kullen i Boden. 

undefined
Den nÀstan 40 meter höga granen agerade kalender nÀr det vankades lucköppning.

Att Klasse kĂ€nner en stolthet över sin julkalender Ă€r svĂ„rt att ta miste pĂ„. Att göra det, sĂ„ som han beskriver det, "pĂ„ riktigt" var viktigt för honom. 

Men att sÀnda direkt ut till stugorna krÀvde förberedelser. Det repeterades flera gÄnger och det sista genrepet spelades in för att hela produktionen skulle kunna se avsnittet en sista gÄng innan sÀndning.

– En dag fick jag ont i magen och var osĂ€ker om jag kunde genomföra sĂ€ndningen. Utan att jag visste om det anvĂ€nde de det inspelade genrepet som backup ifall nĂ„gonting skulle hĂ€nde, berĂ€ttar Klasse. 

Klasse pratar vitt och brett om allt som den direktsĂ€nda julkalendern innebar. Om karaktĂ€rerna han spelade, om barnen som ringde in och om alla gĂ€ster som medverkade, som inkluderar profiler som Pernilla Wiberg och Björn Skifs samt de gamla kumpanerna Janne Schaffer och Lasse Åberg. 

undefined
Armbandet var sÄklart pÄ.

Mot slutet av samtalet börjar Klasse redogöra för vad som innefattar bra underhĂ„llning. Enligt honom handlar det om att omsĂ€tta alla intryck till nĂ„gonting nytt och bra och att veta nĂ€r och hur man ska applicera det. 

En formulering Äterkommer han till:

– UnderhĂ„llning Ă€r tajming. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!