Sin master avlägger han med konserten "Mästaren och Kim" - och det är också ett utdrag ur den han kommer att spela upp när han gästar Mariefreds bibliotek nu på måndag, den 20 mars.

‒Jag har satt ihop en berättarföreställning där jag blandar musik med texter jag skrivit, berättar Kim Persson som behärskar alla typer av så kallad folkflöjt - från den rejält tilltagna subkontrabasen till pyttesmå varianter som ryms i innerfickan.

Fördomarna om blockflöjt är många och Kim Persson har stött på dem alla. I sin konsert tar han fasta på några av dem. Till exempel den om att blockflöjt bara är en inkörsport till ett "riktigt" instrument.

Varför fastnade du för blockflöjt?

‒När jag var runt åtta år såg jag en oboe och trodde det var en blockflöjt. Så jag bestämde mig för att jag ville spela på en sån.Först blev jag jättebesviken när blockflöjten inte såg ut som en oboe. Men rätt omgående upptäckte jag hur roligt det är att spela flöjt. Och sedan har det fortsatt.

Folkflöjt finns i ett hundratal olika varianter över hela världen och som flöjtist spelar Kim Persson inte bara nordisk folkmusik utan också kurdisk, arabisk och latinamerikansk.

Som student har han redan jobbat en del som musiker, bland annat för Scenkonst Sörmland.

‒Det är tufft för musiker, men som flöjtspelare känns det ändå ganska väl förspänt, det finns en plats att fylla.

I sommar spelar Kim Persson bland annat inom ramen för Musik på sörmländska slott och herresäten.