Tre olika konstnärer smyckar kyrkorummet med verk skapade utifrån egna erfarenheter.
– Den hårda brända leran tar fram det sköra, det som tär och gör ont i en trasig själ, säger keramikern AnnMargret Johansson Petterssons som själv miste sonen Pelle i en överdos.
Inför "Den sköra tråden" har AnnMargret Johansson Pettersson utgått från texter hon fått tillgång till via Stiftelsen Zandra Perraults minnesfond. Zandra Perrault var bara 14 år när hon gick bort. Efter lämnade hon sig ett stort låtmaterial, texter och musik hon själv skrivit.
– Mina teman i utställningen handlar om döden, sorgen, missbruket och den eviga längtan vi alla bär inom oss.
Ytterligare en utgångspunkt inför utställningen har varit hennes storasyster Siv som dog bara 16 månader gammal i kolera - och som AnnMargret aldrig träffat.
– På senare år har jag fått klart för mig att hon ligger begravd utanför kyrkogården i Hammarby - eftersom hon inte var döpt och mina föräldrar dessutom var ogifta när hon föddes. För dessa "synder" straffades ett fullkomligt oskyldigt barn. Så höll vi alltså på långt in på 1900-talet. Hon var född 1929 och skulle ha varit 87 om hon fått leva.
De två andra konstnärer som medverkar i "Det sköra tråden" är Christina Lindblom och Ulf Rehnholm.
Lindblom visar grafiska blad tryckta på tunt rispapper och behandlade med bivax. Tekniken gör att ljuset spelar genom pappret och förmedlar en känsla av skörhet. Detta går även igen i motiven som berättar om människors utsatthet och ensamhet.
Ulf Rehnholm bidrar med en installation av sex stjärngossar i naturlig storlek placerade likt helgonfigurer utmed väggarna. Verket handlar om unga människors sårbarhet, men också om att de inom sig bär på ljuset och hoppet.
Utställningen har vernissage på söndag eftermiddag och invigningstalar gör Monica Dahlström Lannes.