Marie Larsson, vd på Mälarchark, är van vid att företagets produkter vinner priser. Och trots att det inte blev någon guldmedalj vid årets SM är hon nöjd. Av totalt 700 tävlande charkuterier hade Mälarchark med sex produkter, och samtliga fick kvalitetsstämplar, varav tre i guld.

– Det är klart att jag hade hoppats på medalj men det är väldigt hård konkurrens bland alla företag. Att samtliga våra bidrag ändå fick utmärkelser är ett kvitto på att vi håller måttet, säger hon.

Företagen tävlar i 17 olika kategorier och produkterna blindtestas av ett 40-tal domare.

De tre guldstämplarna fick Mälarchark för sin korv smégrillare, ekologisk chorizo samt isterband.

– Chorizon har vi jobbat mycket med och förädlat. Vi har tagit bort sockret och röker den på ett annorlunda vis, så det var väldigt kul att den uppmärksammades.

Syftet med tävlingen är att höja kvaliteten för att få konsumenterna att välja svenska charkuterier i butikshyllan.

– Det är lite motigt i charkbranschen för tillfället. Marknaden krymper generellt, till en del beroende på den vegetariska trenden i samhället. När tillväxten uteblir hämmar det tyvärr kreativiteten.

Mälarcharks produktion och försäljning påverkas dock inte så mycket av den vikande marknadsutvecklingen.

– Nej, det vi tillverkar finns det kunder till. Vi jobbar med lokala råvaror och vårdar de traditionella korvarna; falukorv, prinskorv och wienerkorv. Och 80 procent av det vi gör är ekologiskt eller närodlat och det är ett mervärde som många uppskattar, säger Marie Larsson.