De lÄnga stÄlrören Àr fundamentet till de nya ledverk som installeras intill bron. Ledverk Àr en skyddsutrustning som ska styra tillbaka fartyg som hamnat ur kurs och hindra att bron blir pÄkörd.
Arbetet inleddes redan för flera Ă„r sedan â dĂ„ av Sjöfartsverket som satte ner ett 20-tal rör i samband med att Kvicksundsbron Ă€ndĂ„ var avstĂ€ngd för renovering. DĂ€refter har Trafikverket tagit över projektet, som nu ska avslutas. Arbetet Ă€r en del i MĂ€larprojektet dĂ€r ocksĂ„ ombyggnaden av SödertĂ€lje sluss och kanal ingĂ„r.
Höstens arbete med rören inleds pÄ mÄndag den 11 september och pÄgÄr till oktober, mellan mÄndag och lördag. Arbetet genomförs frÄn en 15 meter bred prÄm och kommer inte att pÄverka tÄg- eller biltrafiken pÄ bron. Framkomligheten för fartygstrafiken kommer heller inte att pÄverkas, eftersom arbetsprÄmen kommer att flytta pÄ sig innan fartygen ska passera. DÀremot kommer prÄmen inte att flytta sig för fritidsbÄtar, vilket kan göra passagen trÄng för dem och Trafikverket manar till försiktighet.
Dessutom kommer arbetet att vÀsnas en hel del.
â AnlĂ€ggningsbyggnation hörs alltid och det brukar ju vara vĂ€ldigt lugnt och fridfullt dĂ€r ute annars. Men vi följer alla restriktioner gĂ€llande ljudnivĂ„er och arbetet görs bara dagtid, sĂ€ger Tobias Kednert, projektledare pĂ„ Trafikverket.
I vÄr följer del tvÄ av arbetet. DÄ ska en stÄlbalk monteras pÄ rören för att göra ledverket komplett.