Många av oss går fortfarande på något slags mental och monetär sparlåga efter julhelgerna. Att äta mycket grönt känns helt rätt, liksom att frossa i billiga användbara råvaror som rotfrukter i en månad då primörpremiären känns oändligt långt borta. Morötter uppfyller samtliga krav på ett alldeles ypperligt vis. Grönt, billigt, mångsidigt – och dessutom sjusärdeles nyttigt.

De ska nämligen vara bra för både mörkerseendet, huden, fertiliteten och kolesterolet. De har också en förmåga att ta kål på bakterier och virus, hjälper till att rensa lever och tarmar från gifter och har cancerskyddande egenskaper.

De sägs vara ännu nyttigare om man skrapar dem i stället för att skala dem. Den gröna toppen lär också innehålla extra mycket antioxidanter, så den kan allt vara värd att tugga i sig.

Artikelbild

| Att mixa morötterna till en béarnaisesås är ett nyttigare och kalasgott alternativ.

Själv tål jag tyvärr inte råa morötter (det är tydligen någon korsallergi med björkpollen) och avundas verkligen dem som kan knapra på små späda godingar när hungern anfaller och man är på språng. Desto mer kräsen har jag därför blivit när det kommer till tillagningen. Överkokta morötter göra sig icke besvär, tack. Nej, lite stuns krävs allt. Sedan kvittar det om man rostar, kokar eller steker dem, så länge de fortfarande ger visst tuggmotstånd.

Det är också vissa smaker som ger morötter precis den lilla extraboost de behöver för att förvandlas från lite småmesiga till rena gourmetgrejen. Dit hör bland annat chili, spiskummin, ingefära, apelsin, curry, citron, koriander, dill och dragon. I varje fall i min mun, du kanske har helt andra preferenser. Vad du än föredrar att kombinera dina morötter med i normala fall förtjänar de absolut att för en gångs skull få spela huvudrollen i stället för att ständigt agera anonym bifigur. Inte minst så här års när vi behöver all färg vi kan få. Orange är det nya svarta.