75 procent av den tillverkade glassen går till den svenska marknaden. Resten går främst till övriga Europa. En liten del går till Australien och Chile.

– Rent leveransmässigt går det bra. Kvalitetsmässigt går det bra. Ekonomiskt går det bra, säger Igor Papec och fortsätter:

– Min definitiva målsättning och fabrikens målsättning är att bli den bästa glassfabriken i hela Europa. Vi kommer att komma dit.

Hur ska ni nå dit?

– Jobba ihop som ett team och validera i princip allt vi gör:

Syftet med att validera bland annat arbetssätt och rutiner är enligt Igor Papec att hitta effektivare sätt att arbeta.

– Personalen är fokus nummer 1, säger han.

GB Glace i Flen har cirka 200 anställda. Personalen är indelad i självstyrande grupper.

– Vi fokuserar också en hel del på attityd. Skills är definitivt en viktig parameter, men det vi satsar extremt mycket på är attityd. Med rätt attityd kan man lära sig skills. Tvärtom blir det svårt.

Sverige ligger på 3:e plats i världen när det handlar om hur mycket glass invånarna äter per person. USA är nummer 1 och Australien nummer 2.

– Det vi vill göra är att komma på första plats. Vi jobbar väldigt, väldigt aktivt med marknad och sälj för att erbjuda den portfolio som folket vill ha för att äta mer glass. Det finns hälsosamma varianter för att folk ska kunna äta mer glass. Vi vill att businessen ska växa på rätt sätt.

– Förra året lanserade vi till exempel ett antal ekologiska produkter. Nu tittar vi på andra saker som folk vill ha.

Det pågår för närvarande ett stort antal projekt kring produktutveckling.

– Just nu är trenderna eko, proteinrikt och olika typer av bars. Naturligtvis ska produkterna innehålla mindre kalorier, säger Igor Papec.