Planen för ny 2+1-vÀg pÄ 55:an stoppad igen

RiksvÀg 55 ska bli sÀkrare förbi Björndammen, men nu har privatpersoner satt stopp för projektet genom att överklaga vÀgplanen. "SupertrÄkigt", sÀger Camilla Karlsson, projektledare. Boende krÀver att en gÄngtunnel byggs, men det vill inte Trafikverket.

Det gÄr minst sagt troll i Trafikverkets försök att fÄ riksvÀg 55 mellan Dunker och Björndammen sÀkrare. Camilla Karlsson, projektledare, förklarar vad som har hÀnt.

Det gÄr minst sagt troll i Trafikverkets försök att fÄ riksvÀg 55 mellan Dunker och Björndammen sÀkrare. Camilla Karlsson, projektledare, förklarar vad som har hÀnt.

Foto: Cassandra Grönlund (arkiv) och Jimmy Persson

Malmköping2022-11-28 14:29

I över 20 Ă„r har man planerat för att med hjĂ€lp av mittrĂ€cke och omkörningsfĂ€lt göra riksvĂ€g 55 sĂ€krare mellan Dunker och Björndammen. Men projektet har kantats av bekymmer. Allt frĂ„n utebliven finansiering till en skyddad fĂ„gelart har satt stopp. 

Pengar eller fĂ„geln Ă€r inte lĂ€ngre ett problem. I september kunde dĂ€rför Trafikverket faststĂ€lla vĂ€gplanen, alltsĂ„ dokumentet som redogör för hur vĂ€gen ska byggas om. Skulle flera decenniers planerande Ă€ntligen ros i land? 

Nej, sĂ„ blir det inte den hĂ€r gĂ„ngen heller. En eller flera privatpersoner har nĂ€mligen överklagat vĂ€gplanen till regeringen. Anledningen Ă€r att man vill ha en gĂ„ngtunnel i höjd med Björndammen, sĂ„ att man slipper korsa vĂ€gen för att ta sig ner till sjön Ältaren. 

Camilla Karlsson, projektledare pĂ„ Trafikverket, tycker att det Ă€r trist att projektet Ă„terigen har stött pĂ„ hinder. 

– Det Ă€r supertrĂ„kigt. Nu har vi tvingats förlĂ€nga upphandlingstiden till mitten av mars och Ă€ndrat sluttiden i framtida kontrakt. Tanken var att den nya vĂ€gen skulle ha öppnat för trafik vid Ă„rsskiftet 2024–2025, men nu har vi skjutit fram fĂ€rdigstĂ€llandetiden med ett halvĂ„r.

Hon förklarar att synpunkterna kring en gÄngtunnel har framförts tidigare.

– FrĂ„gan Ă€r inte ny för oss och vi har hanterat den i vĂ€gplanen. Det finns inga mĂ„lpunkter pĂ„ andra sidan vĂ€gen. Förut fanns ett kafĂ©, men det finns inte lĂ€ngre kvar. DĂ€remot finns det en naturkoppling till sjön, sĂ€ger Camilla Karlsson.

NÀr och vilket besked regeringen kommer att fatta Àr svÄrt att sia om. Det vÀrsta tÀnkbara scenariot ur tidsaspekt Àr att regeringen anser att gÄngtunneln Àr befogad och dÀrmed tvingar Trafikverket att göra om hela eller Ätminstone delar av den vÀgplan som tagits fram.

– Vi rĂ€knar generellt med tolv mĂ„nader innan vi fĂ„r svar frĂ„n regeringen, men det skulle kunna gĂ„ fortare, sĂ€ger Camilla Karlsson.

Tidningen har sökt regeringen om deras handlÀggningstider, men har Ànnu inte fÄtt svar.

Trots att vĂ€gplanen Ă€r överklagad Ă€r det inte brist pĂ„ arbetsuppgifter för Camilla Karlsson. Just nu projektleder hon ombyggnationen av riksvĂ€g 56, mellan Katrineholm och Alberga, till mötesfri vĂ€g. 

– PĂ„ det sĂ€ttet kan det vara skönt med ett stopp, för det Ă€r tillrĂ€ckligt att göra dĂ€r, skojar hon. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!