Manifestationen ägde rum på flera håll i landet, bland annat i riksdagen där Carolina Klüft ledde en rörelsepaus. På Stiga Sports AB samlades ett 50-tal anställda, i princip alla som var i tjänst, på lagret för att röra på sig.

‒Vi fick träningskläder från Stiga så att alla skulle kunna delta. Det var tänkt en timme träning med kroppen för att få en liten vardagsmotion. Fast det var väldigt jobbigt. Jag tror inte att det var någon som inte blev svettig, säger Annika Persson på Stiga som varit med och planerat aktiviteten.

Företaget hade bjudit in landslagsmålvakten Emelie Lundberg för att leda passet som bland annat bestod av intervaller med armhävningar, utfallssteg, situps och knäböj.

Artikelbild

Stiga Sports AB fick besök av landslagsmålvakten Emelie Lundberg som ledde ett träningspass i samband med manifestationen Upp och hoppa, Sverige!

‒Vi har ju ett gym på jobbet. Jag hoppas att fler kommer att dyka upp där nu när man har fått lite övningar så att man kan köra själv, säger Annika Persson och fortsätter:

‒Tanken är att det här ska vara Upp och hoppa-dagen. Kommande år ska vi göra liknande aktiviteter just den här dagen, lite mer avancerade. Sedan kan jag absolut tänka mig att vi kommer att göra mer för att bryta stillasittandet på kontoret och i produktionen.

Bakom kampanjen "Upp och hoppa, Sverige!" står organisationen Generation Pep.

‒Stillasittande är ett globalt problem och får allvarliga konsekvenser för vår hälsa. Utmaningen är för stor för någon enskild aktör att hantera själv. Vi alla - privatpersoner, offentlig sektor, organisationer och företag - behöver ta ansvar tillsammans. Vi uppmanar därför alla som vill visa sitt engagemang att vara med och bryta stillasittandet. Vi vuxna behöver vara goda förebilder och ge våra barn möjlighet att leva ett så aktivt och hälsosamt liv som möjligt, säger Gerda Nilsson Tjernström, verksamhetschef på Generation Pep.

Stiga Sports AB har även lanserat ett eget initiativ för att göra ungdomar mer aktiva och medvetna om en hälsosammare livsstil.

‒Vi kallar det ”Unplug and Get Active”, vi vill byta fokus från mobiler och datorer till en mer aktiv fritid med snölek, fotboll, sparkcyklar och bordtennis, säger Josefine Brögger på Stiga Sports AB.