"Champagne har gått starkt"

Försäljningen av Champagne och mousserande vin har tredubblats sedan millennieskiftet.– Billig och dyr champagne har gått starkt och ökat mest, säger Lennart Agén, Systembolagets presschef.

Mariefred2014-12-30 06:00

Vin med bubblor är mer populärt än någonsin i Sverige. Förra året gick Systembolagets försäljning av Champagne och mousserande vin för första gången över 10 miljoner liter. Sedan Millennieskiftet har försäljningen nära tredubblats.

– Det har varit en stadig försäljningsökning av bubbelvin sedan millennieskiftet. Förutom Champagne går det italienska mousserande vinet Proseccon väldigt bra i Sverige. Det aromatiska och lite sötare bubblet verkar passa svenskarna helt enkelt och volymmässigt är Italien det vinland vi dricker mest av, säger Lennart Agén.

På den exklusivare sidan av vin med bubblor är det billig och dyr champagne som ökat mest. December månad står för en dryg fjärde del av den totala Champagneförsäljningen.

– Tidigare drack svenskarna nästan uteslutande bubbelvin kring nyår. Numera är försäljningen stor året om. Jag var själv bortbjuden för några veckor sedan där Champagne serverades till samtliga middagens rätter och det funkade ju alldeles utmärkt, säger Lennart Agén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om