Ett plus ett Àr ju alltid tvÄ, men matematiklektionerna pÄ Mariefreds skola Àr sig inte riktigt lika lÀngre.
â Vi löser mer problem nu. I tvĂ„an var det mest uppgifter i boken, berĂ€ttar tioĂ„riga Max Steiner Lundgren som gĂ„r i klass 3c.
Hans klasslÀrare Helena Wiklund Àr en av 55 lÀrare som undervisar i matematik i kommunens skolor, som hittills har deltagit i Matematiklyftet. Det Àr en fortbildning som Skolverket stÄr bakom, för att förbÀttra svenska elevers betyg och mÄluppfyllelse i Àmnet.
Matematiklyftet bygger pÄ ett större samarbete mellan lÀrarna. En gÄng i veckan trÀffas arbetslagen för att planera kommande undervisning och utvÀrdera den tidigare.
â Det Ă€r en stor förĂ€ndring. Den pedagogiska diskussionen leder till en högre kvalitet pĂ„ lektionerna. Och det Ă€r mer effektivt att planera tillsammans Ă€n att var och en ska sitta för sig, sĂ€ger hon.
Skolverket tillhandahÄller material som kan anvÀndas i undervisningen. Precis som sina elever har Helena Wiklund mÀrkt att undervisningen blivit allt mindre beroende av lÀroboken. Ibland har det hÀnt att eleverna vid skoldagens slut har frÄgat om de inte ska ha nÄgon matte.
â DĂ„ talar jag om att vi har haft matte Ă€ven om vi inte öppnat boken. Att mĂ€ta lĂ€ngd och tid Ă€r matte, till exempel.
Max Steiner Lundgren och hans klasskompis Viggo Foucher tycker att det Àr roligt med matematik, men ibland Àr det lite svÄrt.
â DĂ„ brukar jag ta ett kladdpapper och rita sĂ„ att jag förstĂ„r. Det fungerar för mig, sĂ€ger Viggo Foucher.
Och visst har de anvÀndning för sina kunskaper i vardagen.
â Jag brukar anvĂ€nda matte nĂ€r jag och mina kompisar ska köpa godis. Om vi har ett visst antal pengar sĂ„ fĂ„r vi rĂ€kna vad de rĂ€cker till, sĂ€ger Max Steiner Lundgren.
MatematiklÀrarna har stöd av en sÀrskilt utbildad handledare i sitt arbete med Matematiklyftet. Det finns tre sÄdana handledare i StrÀngnÀs kommun, en av dem Àr Maria Widuss som ocksÄ Àr speciallÀrare i matematik pÄ Mariefreds skola. Hon berÀttar att en del förÀldrar har haft frÄgor kring den nya sortens undervisning.
â De lever kvar i det gamla, men det Ă€r pĂ„ vĂ€g att förĂ€ndras. Om nĂ„gra Ă„r tror jag inte att nĂ„gon skulle sĂ€ga att matte Ă€r att göra uppgift efter uppgift i en bok. Det Ă€r förstĂ„elsen som stĂ„r i fokus, svaren Ă€r inte det viktigaste, sĂ€ger hon.
Mariefreds skola har varit först ut i den treÄriga satsningen, tillsammans med Vasaskolan, Tosteröskolan, Karinslundsskolan, Fogdö skola, HÀrads skola och Thomasgymnasiet. NÀsta Är stÄr Stallarholmsskolan, Finningeskolan och Paulinska skolan pÄ tur. Det tredje Äret Àr det dags för à kerskolan, LÀnnaskolan, sÀrskolan och vuxenutbildningen. Sammanlagt kommer 110 lÀrare som undervisar i matematik ha fortbildats nÀr de tre Ären Àr till Ànda.