Den här sommaren är det full rulle för Palle Danielsson. Tidningen fångar honom när han mellanlandar i hemmet i Mariefred mellan spelningar i Danmark och en turné i Italien.
– Jag har precis varit i Köpenhamn och spelat med Bobos trio. Jag hoppar in i trion ibland, säger Palle Danielsson.
Bobo är jazzpianisten Bobo Stenson, som Palle Danielsson spelade ihop med på 1970-talet i gruppen Rena rama. Tillsammans med Lennart Åberg och Bengt Berger hittade de en ny form av jazz. De gjorde sig kända för att influeras av traditionell afrikansk folkmusik, låtar från Pakistan och från Balkan.
– Det var inte många amerikanska jazzmusiker som gjorde det då. Det har blivit som ett slags varumärke för oss, säger Palle Danielsson.
Men han och Bobo Stenson är också nära vänner.
– Vi har haft mycket roligt ihop under åren, vi har samma typ av humor.
Palle Danielsson samarbetar med jazzklubben Jazz i Mariefred som varje år arrangerar ett tvådagarsevenemang med olika jazzmusiker. Förr hölls spelningarna i Grafikens hus, men efter branden förra året flyttades de till rikssalen i Gripsholms slott. I år har Palle Danielsson bjudit in Bobo Stenson att komma och spela med honom. De får också hjälp av Jon Fält som är trummis i Bobos trio.
– Det är förvånansvärt bra akustik i rikssalen. Det blir inte så mycket eko, bara en lagom efterklang. Och så är det fint med alla porträtt. Det känns hedrande att få spela på en så historisk plats, säger Palle Danielsson.
Han ser fram emot att få spela med sin gamla vän. Låtarna de ska spela blir axplock från deras långa karriärer.
– Vi behöver inte snacka så mycket, utan spelar intuitivt. Saker faller på plats utan att vi behöver bestämma det i förväg, säger Palle Danielsson.
Han engagerar sig också i framtidens musiker. Inför lördagens konsert ska han träffa unga Mariefredsmusiker för att inspirera och ge tips.
– Det blir inte så högtidligt, vi pratar lite om musik och jag svarar på frågor. Jag ska ge lite tips om hur man kan lära sig en melodi utan att titta på noterna, och påminna om att det är viktigt att titta på varandra när man spelar.
Han tror att en del unga musiker är rädda för att improvisera, något som är en del av själva själen i jazzmusiken.
– Många vågar inte prova sina egna vingar utan är notbundna. Men det är viktigt att inte bara tuta och köra. Du måste vara öppen och vaken på idéer och lyssna på de andra så att det blir dialog. Det borde de lära sig på tv-debatter ibland också.
Själv började Palle Danielsson sin musikaliska karriär med att spela fiol innan han i tonåren hittade till basen genom en kompis. Sedan blev det musikhögskolan och under åren har han spelat med många storheter. Nu är han 68 år gammal men har inga planer på att lägga basen på hyllan. I stället drömmer han om framtida musikevenemang och hoppas att jazzen får ta större plats på den svenska musikscenen generellt
– I nuläget finns det några få jazzfestivaler i Sverige, men där får oftast bara de stora namnen plats. Jag skulle önska att medierna la lite mindre fokus på det som redan är självgående, som Allsång på Skansen och Melodifestivalen, och lägga mer fokus på de andra musikscenerna. Då kanske det skulle finnas intresse för jazzspelningar året om.