Ă ngfartyget S/S Mariefred kan komma att eldas med olja i stĂ€llet för kol. Att byta brĂ€nsle för bĂ„ten som trafikerat traden StockholmâMariefred i mer Ă€n ett sekel Ă€r ett förslag som har tagits upp i hennes rederi. Detta efter nĂ„gra sĂ€songer med problem att hitta eldare.
â Det Ă€r en arbetsplats som inte förĂ€ndrats nĂ„got sedan 1903. Det Ă€r viktigt att fĂ„ upp ett bra arbetstryck i pannan i god tid före avfĂ€rd till Mariefred, sĂ„ för en ensam eldare börjar arbetsdagen vĂ€ldigt tidigt och slutar inte förrĂ€n sent pĂ„ kvĂ€llen efter ankomsten tillbaka i Stockholm. Det Ă€r ocksĂ„ ett tungt jobb och vĂ€ldigt varmt i maskinrummet, sĂ€ger Hannu Lehmus, ledamot i rederiet Gripsholms Mariefred Ă„ngfartygs AB:s styrelse och ordförande i föreningen Ă ngfartygets Mariefreds vĂ€nner.
Under högsĂ€song körs Maja, som bĂ„ten Ă€r allmĂ€nt kĂ€nd som, till Mariefred sex dagar i veckan. De mĂ„nga turerna och den tuffa arbetsmiljön krĂ€ver flera eldare. Det skulle medföra högre personalkostnader för rederiet â om det ens gĂ„r att fĂ„ fram fler som vill göra jobbet. Claes Insulander, bĂ„tens kapten och rederiets vd, som har sett flera avhopp under somrarna Ă€r tveksam:
â Det Ă€r en yrkeskĂ„r som inte lĂ€ngre finns. Med koleldning kommer jag nog kunna köra lördagâsöndag, men nĂ„gon veckotrafik klarar vi inte av. Och dĂ„ Ă€r frĂ„gan vad som Ă€r viktigast. Mariefred Ă€r nog den enda bĂ„ten i den hĂ€r typen av trafik som har kvar koleldning. Det Ă€r vĂ€ldigt fint. Men jag vill inte Ă€ventyra bĂ„tens trafik för den sakens skull, sĂ€ger han.
Att gÄ ifrÄn koleldning pÄ S/S Mariefred Àr en "utmÀrkt idé", enligt Erik Fridell, sjöfartsexpert vid miljöforskningsinstitutet IVL.
â Det Ă€r katastrofalt dĂ„ligt att elda kol. Det orsakar en massa partikelutslĂ€pp i luften och Ă€r hĂ€lsofarligt. Det Ă€r en fördel att byta frĂ„n kol till i princip vad som helst, sĂ€ger han.
Förslaget frÄn rederiet Àr att kolen ska ersÀttas med olja. Erik Fridell förordar ren HVO, en vegetabilisk olja som tillverkas genom en vÀtereaktion. Det Àr en sÄ kallad biodiesel, helt fossilfri men vÀldigt lik den vanliga dieseln.
â En bĂ„t som ska köra runt turister kan gott kosta pĂ„ sig att vara klimatneutral, tycker jag personligen. Men det Ă€r möjligt att det i nulĂ€get Ă€r svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ HVO, sĂ€ger Erik Fridell.
Inför rederiets beslut ges Mariefredsborna tillfÀlle att pÄverka. Alternativen ska diskuteras pÄ ett möte i Biohuset den 19 november, som vÀnföreningen bjuder in till. Hannu Lehmus sÀger att frÄgan Àr "kÀnslig".
â Man förknippar ju Maja med kol, och mĂ„nga frĂ„gar sig nog om det blir samma bĂ„t eller vad som hĂ€nder med kulturvĂ€rdet. BĂ„ten Ă€r ju ocksĂ„ ett levande bevis pĂ„ hur det sĂ„g ut i livsnerven mellan Marifred och Stockholm kring sekelskiftet.
Hannu Lehmus understryker dock att Ängdriften kommer att bestÄ, det Àr endast brÀnslet som ska bytas ut.
â Det Ă€r inte tal om att byta ut maskinen. Det Ă€r fortfarande en Ă„ngpanna, men som eldas med ett alternativ till kol. Det kommer lĂ„ta lite frĂ„n oljebrĂ€nnaren men den ska gĂ„ att bygga in sĂ„ att det mesta av ljudet inte hörs utĂ„t. Men det kommer fortfarande pysa och lĂ„ta, det kommer att bolma ur skorstenen och visslan kommer att tjuta.
För ett antal Är sedan försökte Erik Fridell pÄ IVL sammanstÀlla information om utslÀppen frÄn Ängfartygen i Stockholms skÀrgÄrd.
â Det fanns vĂ€ldigt lite information om hur stora utslĂ€ppen var. Men av tre bĂ„tar med Ă„ngmaskiner var det bara en som gick pĂ„ kol. Fler och fler gĂ„r ju ifrĂ„n koleldning, det Ă€r ingen som vill hĂ„lla pĂ„ med det lĂ€ngre. Det finns bara nĂ„gra enstaka sĂ„dana fartyg kvar, kanske nĂ„gra Ă„nglok ocksĂ„.
Jo, i Mariefred finns just Änglok ocksÄ..?
â De borde ocksĂ„ byta. I sĂ„dana hĂ€r fall blir det alltid en avvĂ€gning mellan mysfaktorn och luftkvaliteten. Handlar det om enstaka gĂ„nger sĂ„ har det inte sĂ„ stor betydelse, men att elda med kol Ă€r absolut inte bra för luftkvaliteten.
Vad Àr risken för mÀnniskor som utsÀtts för partiklarna?
â Det ökar risken för hjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar. MĂ„nga partiklar innehĂ„ller dessutom cancerogena Ă€mnen.