Nya prognosen: VA-projekt i Mariefred försenat med ett halvår

Sex månaders fördröjning och en slutnota på 44,4 miljoner kronor – där har ni färska siffror gällande VA-projektet i Slottsbrinken.
– Sedan en tid är vi igång för fullt igen, säger Anna Lundell-Ekwall, chef projekt och investeringar inom VA på Eskilstuna Strängnäs energi och miljö AB.

"Nu funkar det jättebra att köra bil", säger en boende i Slottsbrinken som tidningen talat med (fordonet på bilden har dock inget med personen i fråga att göra).

"Nu funkar det jättebra att köra bil", säger en boende i Slottsbrinken som tidningen talat med (fordonet på bilden har dock inget med personen i fråga att göra).

Foto: Lars Kilström

Mariefred2025-06-30 05:32
  • VA-projektet i Slottsbrinken, Mariefred, försenas med sex månader efter entreprenörens konkurs och beräknas nu kosta 44,4 miljoner kronor. Målet är att bli klara till årsskiftet.
  • Boende har drabbats av trafikstörningar och omledningar via en smal, oasfalterad väg, vilket skapat oro, särskilt under vintern.
  • Arbetet fortsätter med fokus på framkomlighet och säkerhet, men tar paus under veckorna 29–31. Stämningen i området uppges nu vara lugnare.

Turerna kring projektet i och omkring Slottsbrinksbacken, vilket påbörjades sensommaren 2024, har varit många.

Det blev ett hårt slag för boende i området och för ESEM när entreprenören gick i konkurs några veckor före jul.

Och under långa perioder har framför allt de som bor i den övre delen av Slottsbrinken, kring Stenvägen, känt sig isolerade då huvudgatan varit avstängd för biltrafik.

I stället har de hänvisats till landsortsvägen via Västra Viggeby som är smal, saknar asfalt och till råga på allt inte är upplyst.

Det förekom en stor oro kring omledningen i vintras, inte minst när vädret kunde skifta snabbt från minus- till plusgrader och vice versa.

– På grund av att vår dåvarande entreprenör gick i konkurs tappade vi mycket tid, ungefär sex månader. Så målet är att vara klara till årsskiftet, berättar Anna Lundell-Ekwall.

Senast tidningen åkte en sväng i området reglerades trafiken i övre delen Slottsbrinksbacken av trafikljus, och så har fallet varit en tid.

– Sedan de (Tuna entreprenad) kom på plats har det gått jättebra att ta sig fram med bil, säger en boende i området.

Anna Lundell-Ekwall:

– Det kan bli så att vi måste stänga av helt under perioder. Och då leds ju trafiken om via den mindre vägen. Men för det mesta ska man kunna köra bil i backen.

Hon påpekar att ESEM:s ambition är att lösa framkomligheten men samtidigt skapa en trygg miljö för de som arbetar med projektet.

– Alltid en svår balansgång.

Den uppdaterade prognosen pekar alltså på att hela kalaset kommer att gå loss på 44,4 miljoner kronor.

Vad återstår då att göra?

– Det är en lång sträcka vi talar om, med många omkopplingar på vägen. Här pratar vi inte om ett arbete från punkt A till punkt B.

Vilka reaktioner har ni fått från dem som bor i området?

– Sedan det blev en rejäl omstart har det varit lugnt och en bra stämning, vad jag vet. Dialogen upplever jag som god, och det är jag tacksam för.

– Samtidigt förstår jag om situationen upplevs som stökig. Det är stora schakt som grävs. Men vi försöker alltid hitta bra lösningar.

Tar arbetet någon paus under semesterperioden?

– Ja, ett uppehåll sker veckorna 29–31.

Karta: Slottsbrinksbacken
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!