Halebops kunder mest nöjda

Det så kallade kundnöjdhetsindexet för de svenska mobiloperatörerna är inte skyhögt. Högst värde har dock Halebop.

Mobilupproret2013-04-01 10:01

Det är Svenskt kvalitetsindex som varje år presenterar siffror för mobilbranschen, och i den senaste mätningen kunde man konstatera att indexet i snitt för branschen var 68,3.

Högst låg Halebop, med ett kundnöjdhetsindex på 73,2. Detta kan jämföras med Tre, som inte nådde mer än 63,6 i samma mätning.

Detta fick förstås Halebop att slå på stora trumman, och skicka ut ett pressmeddelande.

– Det känns otroligt kul att för femte året toppa listan. Att ha nöjda kunder är något som vi arbetar med kontinuerligt, låter Halebopchefen Bodil Prising meddela.

Ett kundnöjdhetsindex på 73,2 är i ärlighetens namn rätt bra. Det är i det övre skiktet av vad som klassas som "normalt/bra". Men det är inte ett skyhögt värde. Tittar man till exempel på banksektorn, hittar man närmare tio banker som hade ett högre värde i samma mätning. För att värdet ska klassas som "riktigt bra" ska det närma sig 80.

Här är Svenska kvalitetsindex 2012, avseende mobiloperatörer (privatpersoner):

Halebop: 73,2

Comviq: 70,1

Telia: 70.0

Tele2: 67,7

Telenor: 66,4

Tre: 63,6

Branschsnitt: 68,3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om