I onsdagens tidning berättade vi om Anna-Maria Stääv (se länk), som ibland måste åka till Folkesta för att kunna prata i mobilen. Hon har två mobiler, den ena med Telenor som operatör och den andra med Telia som operatör.
Även om ingen operatör klarar sig helskinnad i Solvik enligt våra rapporter, är det ändå Telia som sticker ut som särdeles dåliga just där.
Bland annat vittnar en företagare om att han måste ha fast telefon för att försäkra sig om att verksamheten inte drabbas, och en snöröjare som brukar ha snöjour oroar sig över att inte vara nåbar när han lämnar sitt hus i Solvik.
Vi slog en signal till Telia, och fick prata med pressinformatören Marielle Ceken.
Är Solvik ett känt problem hos Telia?
– Nej, enligt våra täckningskartor är det inga vita fläckar där. Det ska finnas täckning. Men givetvis är det kundernas upplevelse som räknas. Men vi kommer aldrig kunna garantera täckning precis överallt. Det kommer alltid att finnas vita fläckar. Till exempel kan vi aldrig garantera inomhustäckning. Den är beroende av så mycket annat, som väggarnas tjocklek.
Rent generellt, ska man som kund inte få det man betalar för?
– Det här kanske inte direkt är någon tröst för dem som inte har täckning, men även om vi har ett ansvar så är lite också upp till kunden. Innan man tecknar sig kan man till exempel fråga runt bland grannar, och höra hur det fungerar just där. Samtidigt är vi självkritiska. Vi vill ju inte sälja någonting som kunderna inte kan använda.
Vad är ditt och Telias budskap till era missnöjda kunder i Solvik?
– Jag vill gärna att de hör av sig till oss. Täckningssynpunkter kan man till exempel lämna direkt på kartan på vår hemsida, det är bättre än att gå via någon annan karta. Sen kan de också kontakta vår kundtjänst, så att vi kan titta på det specifika mobilnumret och se om det är några problem där.
Vad tycker du om din operatör? Gå med i Mobilupproret här!