"Man känner sig lurad"

Förklaringar som inte går ihop, löften som inte infrias – och en uppkoppling som inte fungerar. Konsulten Lars Larsson känner sig blåst av sitt telebolag.

Mobilupproret2013-03-26 05:03

Jag ringer Lars på mobilen för att boka tid för en intervju. Tyvärr hör han inte vad jag säger, och ropar "hallå" i luren flera gånger. Kort därefter bryts samtalet.
Flera minuter senare ringer Lars upp mig. Då har han hittat lite täckning. Tillräckligt för att få en plupp att lysa i mobilens display. Tillräckligt för att kunna ringa.
Det är just täckningen det handlar om. Eller rättare sagt avsaknaden av den. För trots att Telias täckningskarta på webben är mörklila i det område där Lars Larsson bor, har han sällan någon.

Mobiltelefonen fungerar någorlunda. Han har fått berättat för sig att smartphones har första tjing på masten. Med det mobila bredbandet är det värre. Det funkar väldigt sällan, och aldrig någon längre tid.
– Jag brukar försöka kolla Discovery-filmer på Youtube, men de går bara i 20 minuter. Sen hoppar de ur, berättar han.
Lars Larsson arbetar som konsult, och sökte sig för omkring ett år sedan från staden ut på landet. Han hittade sitt torp, nära Lindholms gård i Barva öster om Eskilstuna, och blev förälskad.
– Det är helt omodernt, med utedass och allt. Men det här är kvalitet. Det är trevligt. Och så får jag ju jaga här också, berättar han.

300 meter från torpet står Telias mast. Den syns klart och tydligt från gårdsplanen, högt över trädens toppar. Ibland hånflinar den mot Lars. För trots närheten till den, och trots att han stridit mot det stora telebolaget sedan han skrev under hyreskontraktet för torpet, har Lars Larsson inte fått igång en vettig uppkoppling.
– Man känner sig lurad. Det gör man, säger han.
I jobbet som konsult använder han både telefon och dator i stor utsträckning, och därför är det viktigt för honom att uppkopplingen är bra och pålitlig. Innan han skrev kontrakt på torpet tog han därför med sig sin lap top ut, och testade.
– Jag åkte hit och fällde upp den, och då var det skitbra täckning, berättar han.
Det visade sig vara en tillfällighet.

På Telias kundtjänst har man varierat ursäkterna, och helgarderat sig. Någonting som heter radioloben når inte till torpet. Radioloben "slår", och lämnar honom i skugga ibland. Bandbredden har "ätits upp" av smartphones. 3G-sändarna "andas" och stänger ner när det finns för lite folk i området.
Av en tekniker han pratade med fick han höra att den svajiga uppkopplingen berodde på något helt annat: "Det är klart det inte funkar hos dig, den där masten har ju varit knökfull länge."

Lars berättar att han har blivit lovad 4G av Telia i ett halvårs tid. Med 4G skulle alla problem upphöra.
För bara några veckor sedan fick han efter mycket strul faktiskt tillgång till 4G, men uppkopplingen är precis lika svajig som tidigare.

Lars Larsson är övertygad om att Telia skjuter från höften i sina förklaringar, enbart för att inte förlora honom som betalande kund. Annars borde han väl rimligtvis ha fått samma förklaring till problemen vid de olika kontakterna med kundtjänsten och företagets tekniker, inte flera olika?
– Det är något unket i hela företagskulturen. Förmodligen lurar de inte bara mig, utan även sin egen personal. Det är pinsamt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om