Telia medger felaktig information

Förklaringarna till varför Lars Larssons uppkoppling inte fungerar går inte ihop. Det medger hans operatör Telia.

Mobilupproret2013-03-26 05:03

– Flera av förklaringarna är rimliga, men han verkar ha fått knasig info. Att sändarna andas är inte riktigt sant. Men det är ju så att ju fler som kopplar upp sig, desto mer krymper själva uppkopplingsområdet, säger Telias informationsansvariga, Marielle Ceken.

Att se masten från sin gårdsplan men inte ha någon uppkoppling är frustrerande. Det förstår Marielle Ceken, men hon menar samtidigt att just avståndet egentligen inte spelar så stor roll.
– Det är andra faktorer som styr. Exempelvis om det är mycket skog, eller berg och dalar. Det kan också ha att göra med vad det är för typ av hus man bor i. Hur väggarna är.
Hon medger dock att kapacitetsproblem är något som Telia drabbats av efter smartphoneboomen.
– Förra året hade vi en 60-procentig ökning av mobil datatrafik, och varje ny telefonmodell kräver mer än den förra. Det här är något som vi jobbar med hela tiden, berättar hon.

Telias täckningskartor på webben är baserade på datorberäkningar. Enligt Marielle Ceken kan Telia aldrig garantera täckning. Om man som konsument är osäker på om Telias abonnemang är det rätta, kan man nyttja företagets trygghetslöfte. Det innebär att man testar i 30 dagar, och är man inte nöjd behöver man inte teckna sig. Detta gäller dock bara mobila bredband, inte telefoni.
– Det är för att man ska kunna testa det på plats. Nu har ju han (Lars) varit ute och gjort det redan, och då fungerade det ju. Så jag förstår att han känner sig lurad.
Telia kommer nu att gå till botten med Lars Larssons problem, berättar Marielle Ceken.
– Vi vill gärna hjälpa honom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om