- Det handlar om mÄnga smÄ justeringar. En bÀttre tidtabell, och sÄ har vi blivit tuffare nÀr vi förhandlar vÄra kommersiella kontrakt. Aktörerna som Àr hÀr har börjat förstÄ att Skavsta Àr en marknadsplats, sÀger Skavstas vd Dot Gade Kulovuori.
Förra Ärets förhandlingar med Ryanair gick dock mindre bra. Flygbolaget flyttade ett av de sex plan som haft sin bas i Nyköping. De stÀndigt ökande passagerarsiffrorna, som Skavsta gjort sig kÀnt för, gick i stÀllet ner 10 procent. Men paradoxalt nog var det just den minskade trafiken som gjorde vinsten pÄ 1,2 miljoner kronor möjlig.
- Skavsta har vÀxt frÄn 250 000 passagerare till nÀstan tre miljoner pÄ under tio Är. Det Àr klart att du fÄr vÀxtvÀrk till slut. Du behöver lite tid att konsolidera alla funktioner, och det fick vi nÀr trafiken gick ner lite, sÀger finansdirektören Mette FÊrder.
Det finns fortfarande mycket kvar att effektivisera pÄ flygplatsen, och mÄnga sÀtt att spara in. Den stora investeringen i en ny belÀggning pÄ landningsbanan kan ocksÄ bli billigare för företaget Àn man först gÄtt ut med.
- Vi fÄr titta nÀrmre pÄ om vi kan fÄ bidrag eller genomföra det pÄ nÄgot annat vis Àn vad som först var tÀnkt. Man kanske inte behöver göra allting pÄ en gÄng, sÀger FÊrder.
- Men just nu gör vi inget innan vi har pratat med den nya Àgaren för att höra hur deras tankar gÄr, sÀger Kulovuori.