Vid en första anblick Àr kanske Göta kanal sig likt. Men under de senaste fyra Ären har byggnadsverket som stod klart 1832 genomgÄtt en stor renovering. En renovering som var helt nödvÀndig för att kanalen ska kunna finnas kvar.
â Det hĂ€r Ă€r Göta Kanal 2.0. Syftet Ă€r att bevara kanalen för kommande generationer, men ocksĂ„ att gradera upp den. Den var i sĂ„ dĂ„ligt skick att det fanns risk att behöva stĂ€nga ner kanalen, sĂ€ger Roger AltsĂ€ter, vd pĂ„ Sveriges Ă€ldsta aktiebolag, AB Göta kanalbolag som underhĂ„ller kanalen.
Den 19 mil lĂ„nga kanalen blev 2014 klassad som en dammanlĂ€ggning och med det kom nya krav pĂ„ att alla delar ska vara i gott skick. Ăgaren, den svenska staten, har dessutom gjort klart att Göta kanal inte ska vara ett museum, utan en anlĂ€ggning som ska anvĂ€ndas och fungera.
â Vi har 6 000 meter brygga och 7 000 meter stenkaj och pirer. Det hĂ€r Ă€r det största kontor jag haft, eller lĂ€ngsta kanske man ska sĂ€ga, sĂ€ger Roger AltsĂ€ter som besökt kanalen mĂ„nga gĂ„nger innan sin roll som vd.
â Min dotter var slussvĂ€rd i sex sĂ€songer. Och min pappa hade bĂ„t sĂ„ jag har Ă„kt flera gĂ„nger.
En av de största skillnaderna som han sjÀlv har upplevt Àr just slussvÀrdarnas roll.
â Tidigare var de som skötte slussarna slussvakter, de vaktade anlĂ€ggningen sĂ„ att ingen skulle ha sönder den. Men nu Ă€r de som jobbar hĂ€r slussvĂ€rdar, som tar hand om gĂ€sterna. Och det kan behövas för vĂ„ra förstagĂ„ngsĂ„kare kan vara rĂ€tt oroliga. Det Ă€r djupt och trĂ„ngt och mycket sten. DĂ„ Ă€r det viktigt att ha nĂ„gon som kan ge tydliga instruktioner.
Vid renoveringen har man bland annat stabiliserat marken vid och under vattnet. Vid strÀckan vid Norsholm kom en gammal hederlig teknik till anvÀndning.
â Vi hade tre alternativ: Att gjuta pĂ„lar i betong, att anvĂ€nda spontar av jĂ€rn eller att anvĂ€nda trĂ€stockar, som de som anvĂ€ndes nĂ€r kanalen grĂ€vdes. Vi tittade pĂ„ vad som skulle vara bĂ€st kostnadsmĂ€ssigt och miljömĂ€ssigt och det som vann var att trycka ner trĂ€stockar. Totalt blev det 2 000 stockar.
Under vintern 2021-2022 ska arbetet vara klart.
â Tittar man i historieböckerna om 100 Ă„r kommer man se att under 1800-talet byggde man kanalen, och sen nu i början av 2000-talet, sĂ„ rĂ€ddade man kanalen. SĂ„ stort Ă€r det.
Uppskattningsvis brukar 30-40 procent av besökarna till Göta kanal vara utlÀndska gÀster. Men sommaren 2020 kommer inte att vara som andra somrar. Med reserestriktioner för svenskar men framför allt utlÀndska personer kommer besökarna i högre utstrÀckning prata östgötska Àn tyska, danska och kinesiska. Men nÀr inte svenskarna heller Äker utomlands kan det ÀndÄ bli ungefÀr lika mÄnga som besöker kanalen, tror Roger AltsÀter.
â Vi sĂ„g "hemester"-trenden redan förra Ă„ret. DĂ„ var det mer svenskar som besökte oss.
Redan under vÄren upptÀcktes, via rörelsedetektorer lÀngs med kanalen, att besöksantalet gÄtt upp med ungefÀr 50 procent.
De allra flesta som besöker kanalen gör det pÄ land. Ett vanligt Är fÄr hela strÀckan mellan Sjötorp vid VÀnern och Mem utanför Söderköping tre miljoner besök. Den mest besökta platsen Àr Bergs slussar som kan stoltsera med kanalens största slusstrappa med sju slussar.
â Göta kanal Ă€r ett aktivitetsomrĂ„de. Det Ă€r mĂ„nga som kommer hit för att spela minigolf och sedan Ă„ka hem men sĂ„ finns det ocksĂ„ dem som Ă€r lite mer extrema och springer fem maraton pĂ„ fem dagar lĂ€ngs kanalen.
Under renoveringsarbetet har vÀgarna förbÀttrats för cyklister och numera kan man Äka ganska lÄnga strÀckor pÄ tvÄ hjul. I Ljungsbro öppnades nyligen ocksÄ en aktivitetspark intill kanalen.
Sedan finns det förstÄs de som Äker bÄt pÄ kanalen. Alla Äker inte hela strÀckan men under en sÀsong brukar ungefÀr 3 000 fritidsbÄtar ta sig igenom Ätminstone nÄgra slussar. Vanligtvis brukar fritidsbÄtarna fÄ sÀllskap av de stora kryssningsbÄtarna Juno, Wilhelm Tham och Diana, men inte i Är. Redan för maj mÄnad hade de vanligtvis populÀra kryssningsturerna inga bokningar alls och i slutet av maj meddelade rederiet att alla turer stÀlls in.
För fritidsbÄtarna ser bokningslÀget likadant ut som för förra Äret. Men Àven de som slussar fÄr förhÄlla sig till nya regler under coronautbrottet. För att undvika trÀngsel fÄr bara fyra bÄtar slussa samtidigt, i stÀllet för Ätta som det brukar vara.
â Alla bĂ„tgĂ€sterna ska fĂ„ en liten flaska med handsprit som det stĂ„r "HĂ„ll distans" pĂ„.