Per Adalbert är just hemkommen från sin resa till Kalifornien där han fick framträda med sin performance på en scen där många kända performancekonstnärer tidigare har stått - däribland Patti Smith och Laurie Anderson.
– Det är ett ganska känt ställe, säger Per Adalbert.
I "Comete" står en stege i centrum.
– Jag tutar i min trombon och kommer in med en fisk i handen och ett rep knutet runt ena foten, berättar Adalbert.
Repets andra ända anförtros åt någon i publiken. Han klättrar upp på stegen och försöker fånga luften med en promenadkäpp. Sedan går han ner och kryper in under en svensk flagga. Så fortsätter föreställningen och allt sker till specialkomponerad modernistisk musik. De olika elementen har olika betydelse. Fisken är rättvisan, trombonen är tiden, stegen är livet, och så vidare.
– Efteråt kokas det soppa på fisken, berättar Adalbert.
I den efterföljande utställningen visar Adalbert helt nya verk i en för honom ny teknik - elektrografier. Det är montage skapade i datorn som trycks i formatet 30 gånger 30 centimeter. De nya verken skiljer sig drastiskt från Adalberts tidigare färgstarka måleri på stora dukar, som han har kallat "Färger som dansar".
– Efter 30 år av färgstarkt måleri i en stil som tjänat mig väl tog jag ett beslut om att förnya mig. För mig är det stort att ha gått vidare. Jag kommer inte att ta upp penseln igen vad jag kan se, i alla fall inte för att göra "Färger som dansar", säger Per Adalbert.