Bo Lingestig är fackligt ombud för Kommunal, med bas i Östergötland, men med arbetsuppgifter även i Sörmland. Han har kommit in sent i ärendet med de kalla bussarna på Veolia i Eskilstuna.
— Men jag har jobbat med samma problematik i vårt län, där jag tycker bussbolagen lyckats betydligt bättre efter att Förvaltningsrätten dömt ut vite på 20 000 kronor för varje buss som gick ut kall på morgonen. Här har de bättre ramper som håller värmen och relativt nya bussar. En buss som inte håller rätt temperatur tas inte i bruk utan körs undan. Och man vet att Arbetsmiljöverkets inspektörer är tuffa. Kommer de blir det dyra viten.
— Sedan vet jag också att det inte går att garantera till 110 procent att ingen buss är kallare än den ska vara varje morgon.
Bo Lingestig tycker att han och Veolias affärschef i Eskilstuna, Bengt Karlsson, jobbar på bra tillsammans och hittills haft mycket bra överläggningar. Han är övertygad om att den stundande vintern för med sig varmare och bättre arbetsmiljö för chaufförerna.
— Men jag hör ju på frågorna de ställer mig att de är oroliga. Och förbättringsarbetet är uppenbarligen inte färdigt bara för att man kan säga att "vi har gjort väldigt mycket". Håller Arbetsmiljöverket fast vid sitt viteskrav, då har företaget förmodligen inte gjort tillräckligt. Nu är det nog bara att se glad ut och betala. Men det hade ju varit smartare att lägga 400 000 på att hålla bussarna varma i stället.