Sedan i höstas har eleverna Love Pavell, 9 Är, Kalle Pettersson, 8 Är, och Lukas à ström, 9 Är, gjort en egen film pÄ fritids.
âEn dag hade vi trĂ„kigt pĂ„ fritids och dĂ„ tog vi upp Love Pavells mobil och började filma, sĂ€ger Lukas Ă ström.
Filmen kallar de för "Doktor Lunchrast" och den som har skrivit manus Àr Love Pavell.
âJag har skrivit mycket hemma men ocksĂ„ lite i skolan. Namnet Dr Lunchrast tog vi för att Lukas Ă ström har kallats för det, egentligen bara för att han gillar lunchrasterna sĂ„ himla mycket, sĂ€ger han.
Filmen som hittills har blivit fyra minuter lÄng och planeras att bli Ätminstone tio. Sedan vill de spela upp den för deras skolkamrater.
âVi tĂ€nkte först göra en lĂ€ngre film, men det tar lĂ„ng tid dĂ„ vi filmar tvĂ„ dagar i veckan, sĂ€ger Love Pavell.
Huvudrollen som Doktor Lunchrast spelar Lukas à ström, Love Pavell skriver manus och kommenterar. Filmar gör Kalle Pettersson.
Kortfilmen Àr en komedi.
âDet handlar om den knasiga och argsinta Doktor Lunchrast. Han hamnar i scenerna i olika situationer som det oftast gĂ„r vĂ€ldigt dĂ„ligt i, sĂ€ger Love Pavell.
Det var pÄ eget bevÄg som eleverna började filma. Love Pavell hade gjort nÄgra filmar hemma och tog intresset vidare till skolan i Bettna.
âMĂ„nga ville vara med men det blev svĂ„rt att hĂ„lla ordning pĂ„ alla, sĂ„ nu hĂ„ller vi oss till vi tre som ska göra fĂ€rdigt den hĂ€r. Men det Ă€r nĂ„gra till elever som ocksĂ„ gör andra filmer, sĂ€ger Lukas Ă ström.
Varför tror ni att flera barn har börjat göra film?
âDet Ă€r sĂ„ enkelt nu. NĂ„gra av oss har mobiltelefoner och sen kan vi bara klippa ihop scenerna i iMovie, sĂ€ger Love Pavell.
LÀr ni er nÄgot av att göra filmen?
âJag lĂ€r mig filma och de andra lĂ€r sig skĂ„despela, sĂ€ger Kalle Pettersson och fortsĂ€tter:
âSen Ă€r det skönt att vi kan göra lite vad vi vill utan att nĂ„gon sĂ€ger Ă„t oss.
Eleverna rÀknar med att filmen ska bli fÀrdig till sommarlovet och nu ser de fram emot att fÄ börja filma utomhus.
Per Hillblom har arbetat pÄ Film i Sörmland de senaste 15 Ären och ser att ungdomar kommunicerar allt mer visuellt. Han menar att det har skett en förÀndring i bara de senaste fem-tio Ären nÀr det kommer till tillgÀngligheten för ungdomar att göra egen film.
âTekniken har funnits men nu de senaste Ă„ren har de kommit flera, vĂ€ldigt enkla, redigeringsprogram man kan anvĂ€nda sig av direkt i mobilen. Förut behövde man en dator som kunde försvĂ„ra arbetet, sĂ€ger han.
Han sÀger att ungdomarna i Bettna inte Àr unika utan att det blir vanligare med barn som gör sina egna filmer.
âDe flesta barn och unga har tillgĂ„ng till en mobiltelefon och kommunicerar vĂ€ldigt naturligt med bilder och filmklipp. Det mĂ€rks via olika sociala medier som Snapchat, det typen av visuell kommunikation har blivit helt naturligt för den hĂ€r generationen, sĂ€ger Per Hillblom.
Film i Sörmlands uppdrag Àr att frÀmja filmkulturen i hela lÀnet. Detta sker genom arbete med filmpedagogik, talangutveckling samt visningsfrÄgor.
âVĂ„r organisation arbetar mycket med lĂ€rarfortbildning och i en del projekt Ă„ker vi ut till skolor och klasser för att hjĂ€lpa till med genomförandet av hela filmprojekt.
Per Hillblom tror att det Àr viktigt att det visuella sprÄket lyfts mer i klassrummet.
âMan lĂ€r sig alfabetisk text i skolan men i dag behöver vi kanske lĂ€ra ut om visuell kommunikation ocksĂ„. Vidga textbegreppet och lĂ€ra oss om rörliga bilder.
Film i Sörmland arrangerade precis filmfestivalen Tiger. Den har vart pÄ kringresa i lÀnet och dÀr fick skolelever visa upp sina egna filmer.
âFilmerna ska tidigare ha varit gjorda i skolan, men i Ă„r valde vi att ta in de som var filmade pĂ„ fritiden ocksĂ„. Det för att vi ser att vĂ€xande intresse för det hĂ€r, sĂ€ger Per Hillblom och fortsĂ€tter:
âNĂ€sta Ă„r vill jag gĂ€rna se vad de hĂ€r eleverna frĂ„n Bettna har hĂ„llit pĂ„ med.
Var kan elever med ett intresse vÀnda sig för att lÀra sig mer om film?
âI mĂ„nga kommuners kulturskolor finns kurser i film och digitalt skapande, eller andra snarliknande kurser, och fler börjar starta upp.