Bestämde sig för bästsäljare

Emelie Schepp bestämde sig för att skriva en bästsäljare. När inget förlag nappade gav hon ut boken själv. På ett halvår sålde hon 40 000 ex av sin debut "Märkta för livet". Sedan blev hon uppraggad av Bonniers...

Övrigt2015-06-19 08:00

Emelie Schepp bor med sin familj i Stavsjö mellan Katrineholm och Norrköping och arbetade tills alldeles nyligen som projektledare i reklambranschen.

På fritiden skrev hon på en bok, närmare bestämt på en deckare i Norrköpingsmiljö med den okonventionella åklagaren Jana Berzelius i huvudrollen.

När boken var klar skickade hon manuset till de förlag som ger ut böcker inom deckargenren.

– Efter två veckor fick jag ett refuseringsbrev och började då leta efter alternativa vägar att nå ut på. När jag inte hört något från förlagen på ett halvår ringde jag upp och frågade hur det gick. Men ingen hade ännu haft tid att läsa manuset.

Nu bestämde sig Emelie Schepp för att det fick vara nog.

– Jag hade ingen lust att vänta längre utan bad dem att kasta mitt manus. Jag trodde på min berättelse och ville ha ut den så fort som möjligt. Jag kunde ingenting alls om bokbranschen men satte mig ned vid datorn och började surfa runt. Google är ett oslagbart verktyg...

När hon väl bestämt sig tog Emelie Schepp kontakt med en lektör.

– Det var bra. Man blir ganska blind för sin egen text och nu fick jag hjälp med att förstärka karaktärer och händelser. Sedan jag fått grönt ljus av lektören var det bara att mobilisera.

Att ge ut en bok kan kosta allt mellan tusen och några hundra tusen kronor, Emelie Schepp lade sig någonstans mittemellan. Hon satsade sina sparpengar på omslag, korrekturläsning, formgivning och tryckning.

– Jag ville att den skulle bli professionell, så mycket tid som jag ägnat åt att skriva den.

"Märkta för livet" gavs ut som pocket. Dels för att trycket blev billigare, men också för att läsarna skulle ha råd att köpa.

När boken låg färdigtryckt hemma hos Emelie Schepp återstod ändå det allra största jobbet: Att marknadsföra och sälja den.

– Jag ringde runt till Adlibris, Bokus och Akademibokhandeln och frågade om de inte kunde ta in boken i sitt sortiment. Jag packade och distribuerade böcker samtidigt som jag jobbade heltid med projektledning. Ja, det var ganska hetsigt, men så är det ju vare sig man vill bli författare eller hockeyproffs. Med viljan kommer man långt.

5 000 böcker tryckte hon upp i första vändan. Redan efter en månad var alla slutsålda. Hon tryckte fle r- som också tog slut. Efter ett halvår var upplagan uppe i 40 000.

– Det gick helt galet bra.

För några veckor sedan kom uppföljaren "Vita spår" ut. Men nu på Bonnierförlaget Wahlström och Widstrand. För efter Emelies egenhändiga succé hörde flera förlag av sig och ville knyta henne till sig.

Wahlström och Widstrand har gett ut en ny, inbunden, upplaga av "Märkta för livet".

– Bara det, att ge ut en gammal bok på nytt, är exceptionellt har jag förstått, säger Emelie Schepp.

Hennes råd till andra med refuserade manus är:

– Skäms inte över att inget förlag visar intresse, våga gå din egen väg. Läsarna vill ha en bra berättelse och bryr sig inte om hur boken kommit till. Om läsarna gillar din bok kommer de att rekommendera den till andra - och det är den bästa marknadsföringen du kan få.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om