IP Only är verksamma i stora delar av Sverige och beskriver sig som den största aktören vad gäller fiberutbyggnad på landsbygden. I Eskilstuna tecknade många hushåll avtal med bolaget på våren 2017. Men väntan på ett fungerande bredband har blivit lång och frustrationen över bolagets agerande är stort.
– Det finns ett stort missnöje och jag har hört många klagomål. Det finns de som har fått dosor installerade i huset, andra har kablage på tomten, men ingen som har fiber i gång. Många uppger också att de inte får kontakt med bolaget när de ringer till deras kundtjänst, säger Eva Lehto, kommunstrateg och bredbandssamordnare på Eskilstuna kommun.
För att snabba på bredbandsutbyggnaden på landsbygden slöt Eskilstuna kommun i maj 2017 ett samverkansavtal med IP Only. Avtalet gav företaget tillgång till information för att möjliggöra en expansion i områden där inga, eller få, andra aktörer var verksamma. IP Only gick ut och lovade bredband för strax under 20 000 kronor efter rotavdrag och koncentrerade sig på tre landsbygdsområden; Jäder/Barva, Hällberga/Ärla samt Vallby. Företaget slog sig också in på marknaden i andra mer konkurrensutsatta delar av Eskilstuna.
– Jag tror att de har varit överoptimistiska och sålt in avtal i en alltför hög takt. Avtalen säger att bolaget har två år på sig att leverera fungerande bredband, så det är fortfarande inte för sent. Men de kunde ju ha varit klara nu. Det är inte bra skött och jag är besviken på hur de agerat, säger Eva Lehto.
Politikerna i majoriteten har satt ett mål om att 95 procent av invånarna ska ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit per sekund år 2020. Tilltron till IP Onlys förmåga att bidra till målet var stor när samverkansavtalet slöts.
– Ju fler som tackar jag till deras erbjudande, desto snabbare utbyggnad, sa kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) då.
I dag ingår han i den allt större skara som är besvikna på IP Only.
– De har inte gjort det vi har önskat oss, milt sagt. Det verkar som om de tagit på sig mer än vad de kan leverera. De har skapat förväntningar hos människor men inte haft de ekonomiska muskler som krävs. Men det finns inget som hindrar oss från att hitta andra samarbetspartners om de inte kan ordna upp det här på ett bra sätt. Och vi har ett liknande avtal med Telia redan i dag, säger Jimmy Jansson.
Tidningen har sökt representanter för bolaget men hänvisats till presschefen Niklas Karnhill som svarat på frågor via mejl:
Ni har många besvikna kunder i Eskilstuna där det finns ett stort missnöje mot IP Onlys agerande. Hur ser ni på det?
"Det viktigaste för oss är att vi har nöjda kunder, och vi beklagar att vissa fått vänta lite längre än vad vi sagt från början. Vi tar missnöjet på största allvar, och har gjort flera förbättringsåtgärder. Vi har ändrat vår organisation, bygger mer i etapper och får därmed en större kontroll över utbyggnaden.
Varför har ni inte kunnat leverera fiber till kund ännu?
"I vissa fall beror förseningarna på att vi fått vänta på tillstånd längre än vad vi, och branschen, kunnat förutse. I andra fall beror det på att antalet intresseanmälningar är för få för att kunna bygga ekonomiskt ansvarsfullt. Sedan har vi, liksom branschen, haft utmaningar med att ställa om utbyggnaden från tätort till landsbygd.
Hur många hushåll i Eskilstuna har tecknat avtal med IP Only?
"Vi har 1 600 kunder med avtal där vi tagit byggbeslut."
Hur många av dem har fått fungerande bredband/fiber?
"Det är ett mindre antal i dag, men vi ser att utbyggnadstakten ökar och kommer göra det ytterligare under 2019."
Vad händer framöver, när kan ni leverera?
"Ett projekt är redan igång och resterande kommer att börja byggas 2019."
Tog ni er vatten över huvudet och sålde in för mycket?
"Vi är den enskilda aktör som bygger mest av alla på landsbygden. Men vi har vissa förseningar, och vi beklagar det och förstår att kunderna är otåliga.
Många klagar också över att det inte går att komma i kontakt med er kundtjänst?
"Vi har haft utmaningar med en stor kundtillströmning och därmed större tryck på kundservice, och tidigare haft för långa väntetider, vilket vi beklagar. Vi har därför under senare tid anställt flertal personer och ser nu väntetiderna minska."