– Vi kompletterar varandra perfekt, säger Anna Pehrson.
– Vi är helt enkelt två kvinnor som får saker att hända, säger Erika Cederberg.
Anna och Erika tog över tjänsten efter Johan Pehrson som var vd för företaget i knappt fyra år. Erika arbetade tidigare som sälj- och marknadschef och Anna som inköps- och sortimentschef på Watt & Veke. I deras roller som verkställande direktörer på företaget är det Annas uppgift att ta fram ett spännande lamp- och skärmsortiment medan Erikas huvudområde är kontakten med återförsäljare och marknadsföring.
– Vi siktar på ett vattentätt samarbete mellan produktutveckling och sälj, förklarar Anna.
Det delade ledarskapet kan även innebära vissa utmaningar.
– I början har det blivit lite dubbelarbete, men nu har det gått ett halvår och vi ska börja dela upp lite mer. Vissa projekt behöver vi inte sitta med i båda två. Det har man inte tid med i ett så här litet bolag, säger Erika.
Den viktiga julförsäljningen har gått väldigt bra både förra året och i hittills i år.
– Den har ju varit magisk. Vi har dubblat vår omsättning sedan föregående år, berättar Erika.
Särskilt bra har försäljningen av julstjärnorna Snöblomma och Eldig gått.
– Influencers har skrivit om dem så att det har brakat loss. I år har vi sålt tio gånger så mycket av Snöblomma mot föregående går.
När det gäller inomhusbelysning har Watt & Veke har fått stor uppmärksamhet för sitt samarbete med inredningsprofilen Hanna Wessman som bland annat designat golvlampan Spoon.
Watt & Veke, som är ett grossistföretag, stöttar butikernas försäljning. Watt & Vekes produkter finns även hos alla de större e-handelsföretagen. Watt & Veke började i april även med egen e-handel. Verksamheten är under uppbyggnad.
– Det är ett sätt för oss att kunna visa upp hela vårt fulla sortiment. För oss ska det mest vara ett showroom på nätet, säger Erika.
Watt & Vekes omsättning uppgick förra året till cirka 40 miljoner kronor. Företaget har nio anställda. Watt & Veke firar i år 20-årsjubileum. Grundaren Monica Lindström lämnade i april styrelsen, men fortsätter ändå att ha nära kontakt med företaget.
– Nu är vi flera stycken som delar på hennes jobb vilket vi behövde göra för att ta företaget till nästa nivå. I ett sånt länge handlar det om att säkerställa processer. Inför nästa år ska vi effektivisera alla våra processer, säger Erika.
Vad har ni för framtidsplaner?
– Vi vill jobba vidare med vårt varumärke och sortiment, men även titta på designsamarbeten, säger Erika.
– Snabbare, snyggare och enklare är ledorden, vi vill överträffa kundens förväntningar säger Anna.