Förutom Biltema, som tidigt gav klartecken för sin Eskilstunasatsning, har ingen kedja eller fristående aktör bekräftat att man ska etablera sig i Skiftinge handelsområde.
Dollarstore, som enligt egen utsago, växer mest av alla butikskedjor i landet, blir således först. Kedjan saluför bland annat husgeråd, engångs- och hygienartiklar, heminredning och verktyg.
Under november öppnade Dollarstore fyra nya butiker och i dag har man 79. För 2019 finns kontrakt på 28 nya etableringar och i januari öppnar den första i Sörmlandsbutiken, i Katrineholm nära Biltema.
– Vi skulle vilja öppna i Eskilstuna redan nästa år men frågan är om allt hinner bli färdigt, säger Fredrik Holmström.
Eskilstuna är en stor stad med ganska stark handel och läget i Skiftinge är utmärkt.
Fredrik Holmström, etableringschef på Dollarstore
Mer sannolikt är dock att öppningen, av den 3 500 kvadratmeter stora butiken, sker först våren 2020, då den första etappen ska vara färdig.
Även Strängnäs nämns som intressant för lågpriskedjan men enligt Fredrik Holmström har bolaget ännu inte hittat någon tomt till rätt pris.
Fredrik Holmström säger att Eskilstuna har varit på tal i flera år.
– Men vi har haft problem med att hitta en lämplig yta. Eskilstuna är en stor stad med ganska stark handel och läget i Skiftinge är utmärkt, säger han.
Vilka grannar som Dollarstore får i det nygamla handelsområdet i Skiftinge är inte av någon avgörande betydelse, menar etableringschefen.
– Vi är själva ett destinationsmål som man åker till. Handel föder handel och det är bra om fler kan hjälpas åt att dra dit kunderna. Sen gäller det bara att vara bäst på plats, säger Fredrik Holmström.
Företaget som äger lågpriskedjan, Ahlberg-Dollarstore AB, går mot ett präktigt omsättningsrekord. Den 22 november i år nåddes en milstolpe då årets omsättning passerade två miljarder kronor. 2017 omsatte bolaget 1,8 miljarder och redovisade en vinst efter finansnetto på 54 miljoner kronor.
Går det att kombinera lågt pris med kvalité?
– Självkart och kvalité är viktigt, annars får man inte tillbaka kunden. Vi egenimporterar cirka 40 procent av varorna från Kina. Resten kommer från svenska leverantörer. Det var många år sen man kunde sälja billigt skräp. Det fungerar inte, konkurrensen är för tuff för det, säger Fredrik Holmström.
Ö&B brukar inte hoppa jämfota när vi öppnar.
Fredrik Holmström
Vad är risken med att starta många butiker på kort tid?
– Det är inte så äventyrligt faktiskt, vi bygger bara för egna pengar. Det vi tjänar in investeras i nya butiker. Jag tror absolut att vi kan ha 150 butiker i Sverige.
Enligt Fredrik Holmström har Dollarstore ett rekryteringsbehov på ett tiotal ordinarie tjänster, samt 6-7 extrapersonal i Eskilstuna.
Han säger att flera etablerade kedjor i Eskilstuna kan komma att påverkas av Dollarstores kommande etablering.
– Ö&B brukar inte hoppa jämfota när vi öppnar. Ica-handlarna brukar heller inte bli så glada när samma schampo, deo och disktrasor som de säljer kostar hälften så mycket hos oss.