Drygt 62 miljoner av sörmlÀnningarnas skattepengar lÀggs pÄ kommunikation

I en tid nÀr rykten blir sanningar pÄ sociala medier, nÀr falska nyheter planteras och trollfabriker med tveksamma agendor hÀrjar fritt vÀljer Àven myndigheterna allt mer att styra informationen. Vi har granskat Sörmlands kommuner och myndigheter det visar sig att har fler Àn hundra anstÀllda kommunikatörer.

Foto: Grafik: Rikard Söderström/TT

Övrigt2017-11-10 06:30

De nio sörmlĂ€ndska kommunerna, Regionförbundet, lĂ€nsstyrelsen och landstinget satsar i Ă„r drygt 62 miljoner kronor pĂ„ att med skattemedel avlöna yrkesgrupper som kommunikatörer och informatörer. 62 miljoner – och dĂ„ Ă€r inte de kommun- och landstingsĂ€gda bolagens kommunikatörer och informatörer inrĂ€knade i summan.

De personer som ytterst ansvarar för kommunernas och myndigheternas kommunikationsavdelningar vÀrderas ofta högt och vissa tituleras direktörer.

Eskilstunas kommunikationsdirektör tjÀnar 73 800 kronor i mÄnaden, vilket Àr mer Àn kommunens högste politiker och drygt 10 000 kronor mer Àn vad kommunens rÀddningschef tjÀnar. Det Àr ocksÄ mer Àn vad 90 procent av lÀnets lÀkare har i lön.

Landstingets kommunikationsdirektör har en mÄnadslön pÄ 69 000.

I Nyköping tjÀnar kommunikationschefen nÀstan 70 000 och i StrÀngnÀs drygt 60 000.

Bara de nio kommunerna sysselsÀtter tillsammans drygt 80 kommunikatörer till en kostnad av cirka 45 miljoner kronor.

Kostnaden har ökat stadigt sedan Ă„r 2000. I genomsnitt betalar en sörmlĂ€ndsk kommun i dag nĂ€stan sex gĂ„nger mer Ă€n den gjorde Ă„r 2000. Störst Ă€r ökningen i Flen och Nyköping dĂ€r ökningarna överstiger 1 600 procentenheter. Även i ett kortare tidsperspektiv Ă€r ökningen tydlig. I Nyköping har kostnaderna för kommunikatörerna fördubblats sedan 2010 och i Oxelösund ökat med nĂ€stan 40 procentenheter sedan 2015.

Trosa Àr det stora undantaget. DÀr har man förvisso fördubblat bemanningen i Är men ökningen Àr frÄn en kommunikatör till tvÄ och en Ärlig totalkostnad pÄ cirka 700 000 kronor.

[fakta nr="2"]

Flera kommunala förvaltningar hÄller sig med egna kommunikatörer, som Àr den enskilt största tjÀnstetiteln. Andra jobbar övergripande över hela myndigheten och yrkestitlarna Àr mÄnga.

Tittar man pÄ landstingets uppstÀllning sÄ blir det tydligt att variationen Àr stor. DÀr finns förutom en kommunikationsdirektör Àven en enhetschef, en kommunikationschef, en kommunikationsassistent, nio kommunikatörer, tvÄ informatörer, en marknadskommunikatör, en marknadsförare, en redaktionssamordnare, fyra webbredaktörer och en pressansvarig. Totalt 23 tjÀnster till en Ärlig kostnad av 14,5 miljon kronor. Det summan Àr hÀlften sÄ stor som landstingets investeringsram för hjÀlpmedel till personer med funktionsnedsÀttning och forskning.

Eskilstuna kommun har störst kommunikationsavdelning i hela Sörmland, totalt 31 tjÀnster, varav 19 tituleras kommunikatörer.

I Eskilstuna arbetar fler med kommunikation och information Àn i Katrineholm, StrÀngnÀs, Flen, Oxelösund, Gnesta, VingÄker och Trosa tillsammans. I Nyköping finns knappt hÀlften sÄ mÄnga informatörer som i Eskilstuna.

I Eskilstuna satsar man, enligt kommunens Ärsplan, lika mycket pÄ att avlöna kommunikatörerna som kultur- och fritidsnÀmnden lÀgger pÄ nya investeringar i anlÀggningar och lokaler 2018.

De tio miljoner kronor som Nyköpings kommun lÀgger pÄ kommunikation motsvarar den Ärliga totalkostnaden för 22 mellan- och högstadielÀrare. De pengar Katrineholms kommun satsar pÄ kommunikation skulle rÀcka för att avlöna 11,5 förskolelÀrare.

I morgon berÀttar vi om de skillnader som finns mellan kommunerna i synen pÄ kommunikatörer.

‒Det finns en poĂ€ng med att mina chefer, min linjeorganisation har en förmĂ„ga att sjĂ€lva kommunicera med massmedia och medborgare. Jag vill ocksĂ„ tro att det gör deras jobb lite roligare och skapar engagemang. Jag ser en risk i att allt som ska kommuniceras och informera ska lĂ€ggas i en liten kub dĂ€r bara kommunikatörer och informatörer verkar, sĂ€ger Trosas kommunchef Johan Sandlund:

Kommunikatörens yrkesnormer

SÄ hÀr sÀger Sveriges kommunikatörer, som Àr en sammanslutning av mÄnga av landets kommunikatörer:

Kommunikation fyller en viktig funktion i varje företag, institution, organisation och förening. Kommunikationsfunktionen innebÀr att man förvaltar och utvecklar verksamhetens förtroendekapital. Arbetet för en kommunikatör bestÄr av analys, planering, genomförande och utvÀrdering av olika insatser. Kommunikatören kan arbeta med organisationens/företagets externa eller interna kommunikation, utveckling av webbplats eller annan slags marknadsföring.

Kommunikatören har att förhÄlla sig till yrkesnormer, som kortfattat bestÄr av följande:

1) Kommunikatören utövar professionell informations- och kommunikationsverksamhet. Utvecklar organisationens förtroendekapital, anseende. Verkar för att mÄlgrupper och intressenter genom relevant information fÄr en korrekt uppfattning om den verksamhet som kommunikatören företrÀder. Och att se till att omvÀrlden har relevant information och förstÄelse för organisationen samt att organisationen har relevant information om och förstÄelse för omvÀrlden.

2) Kommunikatören arbetar för att förverkliga arbetsgivarens mÄl.

3) Kommunikatören arbetar för att korrekt information, baserad pÄ relevanta fakta, bedömningar och argument utformas och sprids inom organisationen. Informationen och kommunikationen ska förhÄlla sig till gÀllande lagar och regler.

4) Information som inte Àr offentlig ska inte delges andra parter.

5) StrÀva efter att sÄ mycket som möjligt av informationen Àr tillgÀnglig och förstÄelig.

6) En förutsÀttning för kommunikatörers verksamhet Àr det öppna samhÀllet, prÀglat av yttrandefrihet och allas möjlighet att inom lagenliga ramar söka och anvÀnda information. Kommunikatörens professionalitet ökar öppenheten i samhÀllet.

KÀlla: NÀtverket Sveriges Kommunikatörer

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om