Eldigt spanskt inledde musikfestivalen i Julita

Övrigt2015-07-06 12:00

Söndagens Julitakonsert kryddades av spansk esprit och glödande grandezza, då den spanska sopranen Eugenia Boix med pianisten Anna Ferrer serverade en helafton med operaarior av Bellini, Puccini och Donizetti, Dvoraks "Zigeunermelodien", de Fallas "Sju populära spanska sånger" och Torrobas "La Marchenera".

Vilken klangpalett!

Dvoraks zigenska sånger, sju schwungfullt koloristiska bilder av glödande eruptivitet och hetsigt temperament avlockade Eugenia Boix en helgjuten tolkning, biträdd av sin pianist med en briljant insats vid klaviaturen.

Måhända blev de Fallas sånger konsertens absoluta clou: en av Spaniens främsta tonsättare tolkad av en inspirerad och aristokratiskt begåvad vokalartist, som tog sig an denna för svenska öron rätt udda musik. Intensivt animerat, tidlöst och gåtfullt drömskt, hetsiga klangkryddor och kräset laddade pianostämmor! Flammande figurationer, sublimt udda harmonier och dullrande gitarrimitationer! Med andra ord: Spansk impressionism, signerat maestro de Falla! Att kvällens solist var på sin mammas spanska gata fanns ingen tvekan om!

Finalnumret, Torrobas La Marchenera, ett stycke med intensivt medryckande melodik, gav idéen till att kalla tonsättaren för Spaniens Puccini: Publikens ovationer var helt på sin plats, resulterandes i ett operaitalienskt bravurstycke som extranummer.

Carl Ponténs Julitafestivaler kan stå som modell för Sörmlands främsta sommarkonserter med idel ädel världsnamn som solister, där publiken serveras generösa, breda och djupa tag i Europas seriösa kammarmusikskatt. Julitakonserterna förtjänar att upptäckas och avlyssnas, inte minst för de suveränt exklusiva gästande solisterna.

Dag Lundin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om