Den enda önskan han kommer på är att ge sig själv en motorcykel för att ”möjligen bli återfallsknutte”. Speedway upptäckte han redan 1973.
– På den tiden var jag en statistiknörd som kunde räkna upp världsmästarna i speedway 30 år bakåt i tiden. Nu har jag tappat lite.
Att han själv blev speedwayförare berodde på att kompisarna åkte. Tomas testade 1982 och blev fast.
Fram till 1986 körde Tomas Soldin 15 matcher för Smedernas B-lag. Han visar videon på första heatvinsten.
– Jag var så förvånad att ingen låg före. Medtävlarna i heatet blev A-lagsförare. Men den 4 september 1986 satte jag foten i framhjulet på en Rospigg i en B-lagsmatch i Gävle. Han fick nästan inga ekrar kvar på hjulet.
Tomas tränade några gånger men kraschade snart igen.
– Då fick det fan mig vara nog, säger han.
Kollar säkerheten
Speedwayen har han inte övergivit. Maskinbesiktning är Tomas Soldins stora intresse.
Han började med besiktningar för att ha kontakten med sporten kvar. Han tänkte hålla på i 25 säsonger och är uppe i 23.
– Jag basar över fyra, fem personer i besiktningsgruppen. Vi kontrollerar säkerheten och att grejerna följer reglerna; det är som en sorts dopingkontroll på hojarna.
I SVEMO finns det tre maskinbesiktningschefer som har internationell licens. Tomas har medverkat i 11 Grand Prix-tävlingar plus 20–25 andra internationella tävlingar.
Läs hela artikeln i måndagens papperstidning