Enligt rapporten sätter friskolor högre betyg givet elevernas kunskapsnivå, så kallade glädjebetyg, jämfört med kommunala skolor.
– Det finns ju starka krafter i alla skolsystem att rapportera, att uppvisa goda resultat. Rektorn ser bra ut inför sina överordnade, lärarna ser bra ut inför rektorn, lärarna gör eleverna glada och eleverna gör föräldrarna glada, säger rapportförfattaren Jonas Vlachos.
– Sedan är det så att det här kan tänkas vara ännu kraftigare när man har en stark marknadsorientering, det vill säga där kundens - eller familjens - efterfrågan styr i hög grad.
Professor Jonas Vlachos vid Stockholms universitet har gjort undersökningen "Trust-Based Evaluation in a Market-Oriented School System". I undersökningen jämförs betygen i fristående och kommunala skolor. De fristående skolorna har i studien delats in i fyra grupper: skolor som tillhör koncernerna Academedia, Internationella Engelska Skolan, Kunskapsskolan, samt alla övriga.
Resultaten visar att alla friskolegrupper genomgående sätter högre betyg än kommunala skolor efter att hänsyn tagits till resultaten på de nationella proven. Skolor tillhörande Internationella Engelska skolan och Kunskapsskolan utmärker sig särskilt i detta avseende.
Enligt rapporten är skillnaderna betydande även efter att hänsyn tagits till faktorer som till exempel var skolorna är verksamma och till deras elevsammansättning. För tre av de fyra friskolegrupperna kan hela betygsövertaget hänföras till generösare betygssättning. För Internationella Engelska skolan, IES, kan cirka två tredjedelar av försprånget tillskrivas betygssättningen.
Rapporten fick på onsdagen gymnasieminister Anna Ekström (S) att reagera starkt.
– Såhär kan vi inte ha det, säger hon till nyhetsbyrån TT.
– Alla unga ska känna att de betyg som sätts ska sättas på kunskaper, inte efter vilken skola man gått på.
Internationella Engelska skolan tillbakavisar uppgifterna i rapporten. IES hävdar att koncernens egen utvärdering visar att den tvärtom har lägre betygsinflation än kommunala skolor, andra friskolor och det nationella snittet.
Mathias Haag är rektor på Internationella Engelska skolan i Eskilstuna. Han menar att skolan tar väldigt seriöst på korrekt betygssättning.
– Det är viktigt för oss som en fråga om integritet att eleverna får det betyg som de förtjänar. Jag vet att det tidigare har funnits några som har ifrågasatt betyg på IES Eskilstuna. Jag blev ledare för denna skola i augusti 2016, och under den tiden har ett av mina viktigaste budskap till personalen varit att det är avgörande att se till att eleverna får rätt betyg. Det är också något som rektorer över hela organisationen får tydligt besked om - att sätta överdrivet generösa betyg är mot våra värderingar. Det är också något som våra kollegor med fokus på kvalitet på vårt huvudkontor tittar på och påminner oss om, säger Mathias Haag.