ESEM kritiseras av Konsumentverket – reklam om miljövänlig el vilseledande

Energibolaget Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö (ESEM) erbjuder elavtal som "gynnar miljön". Det är vilseledande menar Konsumentverket.

Foto:

Övrigt2019-01-02 08:42

Formuleringen "Våra elavtal gynnar både dig, staden, miljön och även föreningslivet" anses av Konsumentverket stå i strid med god marknadsföringssed.

Konsumentverket anser att påståendet "gynnar miljön" kan liknas vid miljövänlig. "Miljövänlig" är ett vagt och ospecifikt påstående som ger intryck av att en produkt eller verksamhet inte har någon - eller endast en positiv - miljöpåverkan" skriver myndigheten.

KO påstår inte att ESEM:s påstående är falskt. Däremot kräver KO att bolaget ska verifiera uppgiften.

Enligt Konsumentverkets bedömning finns det i dagsläget inget på webbplatsen eller i beställningsprocessen som styrker påståendet.

Ur KO:s skrivelse: Mot bakgrund av att miljöargument i marknadsföring har ett betydande kommersiellt värde, och då det är svårt för konsumenten att kritiskt värdera och bedöma rimligheten i påståendet, bedömer Konsumentverket att ESEM:s marknadsföring är vilseledande och i strid med god marknadsföringssed.

Marknadsdomstolen har tidigare kommit fram till att "miljöargument har ett betydande kommersiellt värde som ökat markant de senaste åren" skriver KO.

Innan Konsumentverket tar ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas mot ESEM ges bolaget tillfälle att yttra sig.

Kari Potkonen är tillförordnad marknads- och försäljningschef på ESEM.

– Vi fick in ärendet strax före jul och kommer att behandla det nästa vecka när alla är på plats efter ledighet. Vi har tid på oss till den 14 januari att bemöta Konsumentverkets synpunkter.

Håller du med om att frasen "gynnar miljön" kan vara vilseledande?

– Vi går inte in på det. Eftersom det är ett ärende hos Konsumentverket kopplar vi in våra jurister, kommunikatörer och andra som berörs, och de samlas nästa vecka. Vi tar det här på största allvar och senast den 14 januari kommer vårt svar, säger Kari Potkonen.

Emelie Neidre är jurist på Konsumentverket. Hon säger att miljöpåståenden inom marknadsföring är ett förhållandevis vanligt fenomen.

– Och det är absolut inte fel att göra det om man bedriver någon typ av miljöarbete. Däremot får man tänka på hur man uttrycker sig, och vara specifik när man använder ord som miljövänlig och liknande, säger hon.

Att de elavtal som ESEM erbjuder sägs "gynna miljön" tolkar juristen som att de skulle vara miljöpositiva.

– Det låter som att avtalen skulle bidra till något positivt för miljön. Vi brukar aldrig uttala oss om bolagens möjlighet att verifiera ett påstående. Vi väntar in deras svar, sen tar vi ställning, säger Emelie Neidre.

Västerås motsvarighet till ESEM, Mälarenergi, hade en liknande dispyt med Konsumentverket i fjol. Det slutade med att Mälarenergi ändrade marknadsföringsfrasen "klimatsmart" till "förnybar energi".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om