Vägverkets senaste förslag innebär att de allra flesta 90-sträckor får behålla sin nuvarande skyltning. Förutsättningen är att de vägar som inte lever upp till säkerhetskraven åtgärdas inom tre år.
En del 90-sträckor ska enligt förslaget ändå sänkas till 80 kilometer i timmen. Däribland den 90-sträcka som finns på väg 214 söder om Eskilstuna och väg 57 hela vägen från Flen till Gnesta. På väg 55 mellan Katrineholm och Strängnäs införs två 100-sträckor.
Regionförbundet Sörmland har redan sagt ja till förslaget.
NTF Sörmland tycker däremot att Vägverket borde anpassa hastigheten efter vägarnas nuvarande säkerhetsnivå, vilket skulle innebära 80-skyltar på en väldigt stor del av länsvägarna i Sörmland. Organisationens talesman, Lars Nordqvist, menar också att Regionförbundet i sin 11-årsplan för infrastrukturen avsatt alldeles för lite pengar för att höja säkerheten på vägarna.
Motormännen varnar för att de nya hastigheterna kommer att innebära ett ”hastighetskaos”.
– Många olika hastighetsgränser skapar också stor risk för minskad acceptans bland bilister, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, i ett pressmeddelande.
Just acceptansen bland bilister har tidigare framförts som ett argument för de tätare intervallen mellan hastighetsgränserna.