Farthinder och tydliga skyltar blev räddningen från befarat trafikkaos

Det blev inget trafikkaos när Kungsgatan i höjd med Langsgatan stängdes av.‒Tacka tydliga skyltar för den saken, säger trafikingenjör Arto Sipola.

Det förväntade trafikkaoset kom av sig.

Det förväntade trafikkaoset kom av sig.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-04-03 20:35

Från trafikanternas sida har egentligen bara hörts ett litet klagomål angående en ledgångsbuss från Transdev som skrapade i det högsta farthindret i inledningen av Gredbyvägen.

‒Det här ska vi titta på, säger Arto Sipola. Antingen får bussbolaget skicka in mindre bussar eller också får vi kanske ändra på farthindret.

Annars är det nästan bara de boende i området som klagat på idén att öppna Gredbyvägen för tung trafik.

‒Det här var inte vad vi såg framför oss när vi köpte lägenhet i det här området, har några uppgett som ringt.

Här är tanken att man från trafikavdelningens sida ska lägga ut rör som mäktar med att avläsa både trafikintensiteten och vilken hastighet som bilförarna håller.

‒De allra flesta tar väldigt mycket hänsyn och håller verkligen 30 som högsta hastighet, men vi når aldrig fram riktigt till alla, säger Arto Sipola.

Mellan sex och åtta veckor krävs för att Eskilstuna energi och miljö ska hinna byta ledningar för vatten, avlopp, fjärrvärme, dagvatten, el och fiber. Men så snart det arbetet är klart kommer Kungsgatan öppnas igen för trafik och Gredbyvägen stängas.

Tanken är att Gredbyvägen ska öppnas på permanent basis längre fram, men den frågan äger krasst sett inte trafikavdelningen utan planavdelningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om