Flera nyheter på Rekryteringsmässan 2019

En ny webbsida gör det lättare för utställare att anmäla sig till nästa års rekryteringsmässa. På mässan kommer utställarna dessutom att grupperas efter branschtillhörighet.

Marica Anderbrink-Toll, projektledare för Rekryteringsmässan.

Marica Anderbrink-Toll, projektledare för Rekryteringsmässan.

Foto:

Övrigt2018-11-24 14:10

– Vår tanke med mässan är att du ska kunna hitta jobben som är lediga här och nu. Du ska också kunna prata med både företag och utbildningsanordnare för att kunna ta klivet in i utbildning för att på sikt kunna bli anställningsbar inom de områden där vi ser att det finns en brist, säger Marica Anderbrink-Toll, projektledare för Rekryteringsmässan.

Rekryteringsmässan i Eskilstuna och Västerås har anordnats sedan 2007 och är Mälardalens största mötesplats för arbetssökande, utbildningsanordnare och rekryterande företag. Nästa mässa arrangeras den 13 februari 2019 på Elite stadshotellet i Eskilstuna och på Aros Congress Center i Västerås.

– Vi har som vanligt gratisbussar som går emellan. Det kommer även att gå bussar från Enköping och från Strängnäs, säger Marica Anderbrink-Toll.

Rekryteringsmässan lanserade i oktober en ny webbsida på www.rekryteringsmassan.se.

– Den är modernare och mer användarvänlig. Man kan se nyheter tydligare. Nu får företagen registrera ett konto. Det gör att kunden har alla sina uppgifter sparade om man vill vara med på en kommande mässa, säger Marica Anderbrink-Toll.

Förra året hade Rekryteringsmässan i Eskilstuna cirka 4 000 besökare.

– Vi har kunnat identifiera att ungefär 180 personer har fått anställning, säger Marica Anderbrink-Toll.

Rekryteringsmässan riktar sig till både arbetslösa och de som har ett jobb, men funderar på att byta.

Cirka en tredjedel av utställarna på mässan är utbildningsanordnare. Två tredjedelar är rekryterande företag. Ett av de företag som redan har anmält sig till nästa års mässa är HM. Tidigare har de rekryterande företagen stått för sig och utbildningsföretagen för sig på mässan. Nästa år kommer det i stället att göras en uppdelning efter branschområden.

Utställarna kommer att placeras i fem kluster. Ett kluster består av företag som söker sommarjobbare. De fyra andra klustren består av följande branschområden:

Service, försäljning, hotell och kundtjänst.

Transport, lager och bygg.

Industri, teknik och IT.

Vård, omsorg, socialt arbete och pedagogik.

Orsaken till denna indelning är att många företag upplever att det är svårt att få tag på personal med rätt kompetens inom vissa yrkesområden. Uppdelningen i branschområden/kluster syftar till att skapa en möjlighet till ett ökat samarbete mellan rekryterande företag, utbildningsanordnare och arbetsförmedlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!