Bengt Karlsson, affärschef på Veolia Transport Sverige AB i Eskilstuna, är besviken på kontakterna företaget haft med Arbetsmiljöverket, AMV, i frågan om arbetsmiljön i företagets bussar.
I somras tröttnade myndigheten på bussbolaget, som trots tidigare påpekanden och böter fortfarande inte löst problemet med att chaufförerna måste sätta sig i kalla bussar på morgnarna. Nu höjdes tidigare vitesbelopp till 420 000 kronor.
Sedan dess har parterna fortsatt att hävda sina ståndpunkter. AMV går inte med på att jämka bötesbeloppet, ett beslut som Bengt Karlsson ifrågasätter. Han räknar upp en rad förbättringar som gjorts sedan mars, när AMV besökte Eskilstuna och mätte temperaturen i ett stort antal bussar.
— Tillsammans med fastighetsägaren Länstrafiken har vi kompletterat fjärrvärmeleveransen till anläggningen, så nu vågar jag påstå att vi har en överkapacitet av fjärrvärme och ska inte behöva lida brist i vinter.
— Vi har gått igenom alla rampplatser på bussparkeringen, kontrollerat alla anslutningar, pumpar och varningslampor på ramperna. Om temperaturen på vattnet i värmesystemet avviker fem procent från våra gränsvärden larmar det.
Veolia har också tagit fram en manual för personalen.
— Så att alla ska känna sig trygga med att fatta beslut om något händer, vilket det förstås kan när man har med teknik att göra. Men vi kör med extrabemanning hela vintern, och varje natt sker fysiska kontroller av ramperna. Allt för att säkerställa att min personal har varma bussar.
— Vi säger inte att vi inte gjort fel, men det skedde inte på den nivå Arbetsmiljöverket hävdar. De dömer efter vad som hände en dag i mars och har inte besökt oss sen dess, säger Bengt Karlsson.
Anonyma chaufförer tidningen pratat med är tveksamma.
— Bättre har det blivit men bra är det ju inte, värmeslingorna funkar inte som de ska på alla bussar.
Den facklige företrädare vi hänvisats till har inte gått att nå.