I juni 2004 hyrde Gunnar Graflunds Fastighets AB ut den aktuella lokalen vid Kungsplan, i centrala Eskilstuna, till en man född på 70-talet.
I lokalen har det under decennier bedrivits kaféverksamhet under namnet Konditori Residens. En gång var det stadens mittpunkt där kaffe, bakelser och jukebox lockade mängder av besökare.
Enligt hyresavtalet skulle lokalen fortsatt användas som kafé/konditori, och det var också så det startade.
I februari 2005 drog kommunen in tillståndet för att hantera livsmedel. Trots planer på att anpassa lokalen i enlighet med kommunens krav, eller göra om den till restaurang, förblev det stängt. Viss aktivitet i form av "föreningslokal för en kamratförening i slutet sällskap", förekom dock under några år.
Hyresgästen och Graflunds har olika förklaringar till varför någon affärsmässig verksamhet aldrig kom igång. Hyresgästen hävdar att han gjort sitt bästa, att han tidvis varit i ekonomiskt trångmål och dessutom varit motarbetad av Graflunds.
Graflunds förnekar att man skulle ha motarbetat hyresgästen, tvärtom anser man att bolaget uppmuntrat och drivit på medan hyresgästen varit passiv.
Oavsett vilket förblev lokalen stängd och tiden gick.
2013, efter nio år utan att vare sig konditori, restaurang eller något annat hade öppnats sa Graflunds upp hyresgästen. Denne accepterade inte beskedet och Hyresnämnden kopplades in för att medla. Då parterna inte kunde komma överens stämde hyresgästen Graflunds vid Eskilstuna tingsrätt 2014.
Domen i tvistemålet kom för några veckor sedan och är i hyresgästens favör. Tingsrätten tvingar Graflunds att betala 1,9 miljoner kronor till hyresgästen, samt att betala dennes rättegångskostnader på nästan 90 000 kronor. (I en tidigare version uppgav tidningen att summan 90 000 kronor avsåg "advokatkostnader". Hyresgästen drev dock sin egen talan).
Summan motsvarar vad hyresgästen hade kunnat få om verksamheten hade sålts till en seriös köpare.
Harald Axling är vd på Graflunds. Han säger att värderingen är märklig men att domen inte kommer att överklagas
– Man har värderat en verksamhet eller rörelse som inte fanns. Vi tror att vi skulle ha framgång om vi överklagade, men vi släpper det där nu. Det har varit en surdeg för länge och vi kan inte lägga mer kraft och energi på det där.
Varför agerade ni inte tidigare?
– Vanligtvis brukar hyresgäster vilja starta sina verksamheter så fort som möjligt och få intäkter eftersom hyran tickar på. Men här sa hyresgästen "snart, ska bara göra det här, har en ny grej på gång, sen så...". Och så rullade det på. Det var papper för fönstren i en evighet och till slut sa vi upp honom, säger Harald Axling.
Tingsrätten skriver i domen att "även om sakliga skäl för uppsägningen har förelegat kan detta oavsett det sakliga skälets natur inte anses väga tyngre än XX (hyresgästens) intresse av att stanna kvar i lokalen".
Lokalen är sedan flera år uthyrd till en ny hyresgäst med aktiv affärsverksamhet.