Grand finale för Eskilstuna-workshops

Det pågår ett arbete kring Varumärket Eskilstuna. Under onsdagen var det grand finale för sviten av olika workshops för olika grupperingar inom staden. Nu stod representanter för näringslivet på tur.

Övrigt2013-06-05 15:50

Sedan juni förra året har varumärkesarbetet pågått på många olika plan. Det har gjorts enkätundersökningar kompletterat med djupintervjuer. 35 olika grupperingar har involverats i arbetet och sex större workshops har hållits med olika inriktning. På onsdagen var det alltså grand finale med den sista workshopen.

Näringslivsrepresentanter fick koka ur det unika för Eskilstuna, det de ville att Eskilstuna ska vara känt för i framtiden samt också identifiera saker som man inte är så stolta över.

Ordet Älsklingstuna kom fram förstås, liksom den enorma potentialen med ån och drömmen om att få in båttrafik, att naturen finns inpå knuten och att staden visar framfötterna när det gäller miljötänkande, att Eskilstunaborna kan vara stolt över sitt historiska arv inom företagande och innovation men också att det finns en stor kraft och möjlighet att bygga vidare på den traditionen.

Någon av grupperna myntade en ny slogan, trots att detta inte var syftet med dagen: Eskilstuna – Dä ä som det ä!

Potentialen som framkom var den ibland lite träliga mentaliteten hos invånarna, arbetslösheten, kriminaliteten och otryggheten i spåren av detta.

Från en tidigare workshop kreerades följande kontaktannons om Eskilstuna fram: "Idérik och handlingskraftig skönhet med framtidsvisioner och intresse för djur och natur söker likasinnad med akademisk bakgrund, dock inte högre än min egen."

Eskilstunas kommunikationsdirektör Eva Norberg berättade att härmed börjar insamlingsfasen gå mot sitt slut.

- Vi lovar att återrapportera vad vi fått fram, bland annat gör vi det via hemsidan: varumarketeskilstuna.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om