Gästen har lämnat in ett klagomål i hotellets reception, och en vecka senare lämnades ett skriftigt klagomål till miljökontoret i Eskilstuna, där han hävdar att detta ingalunda var första gången han utsatts för löss vid besök på hotellet.
Han bifogar flera bilder på sina underben och hävdar att han även hittade en vägglus under sängen.
På miljökontoret säger miljöinspektör Daniel Nordstrand att anmälningar av det här slaget kan förekomma en gång per år i Eskilstuna, och att det aldrig tidigare har förekommit något klagomål från just det här hotellet.
‒Vad vi föreslår är en sanering till att börja med, säger han.
Först av allt vill man få kontakt med hotellets ägare, som har tre veckor på sig att besvara miljökontorets frågor.
Får miljöinspektören ingen respons rycker han själv ut och gör en inspektion och kan då debitera hotellets ägare med en räkning på den faktiska kostnaden av undersökningen.
En sanering går i regel ut på att behandla lössen med en blandning av hetta och kyla. Men vägglusen är en besvärlig insekt, den kan i brist på föda gå i dvala i ett år och är då så tunn att den knappt syns alls. Och på jakt går den bara nattetid då deras värdar går till vila.
Bettet från dem kan vara svår att skilja från myggbett eller bett från bromsar.