Ica Maxi var först att etablera sig i det som nu ska utvecklas till Skiftinge handelsområde. Ett område som flera bedömare tror kommer bli konkurrenskraftigt i förhållande till de befintliga handelsområdena.
Sedan Ica Maxi slog upp sin stormarknad 2007 har årsomsättningen ökat med mer än hundra miljoner kronor. I fjol uppgick omsättningen till cirka 360 miljoner.
Hur ett fullt utbyggt handelsområde år 2020 eller 2021, med grannar som Dollarstore och andra, ännu okända, aktörer, kommer att påverka Icas försäljning återstår att se.
Dollarstores etableringschef, Fredrik Holmström, har tidigare sagt att lågpriskedjan ska ge Ica en kamp.
– Ica-handlarna brukar heller inte bli så glada när samma schampo, deo och disktrasor som de säljer kostar hälften så mycket hos oss, sa Dollarstores etableringschef tidigare i veckan.
Ica Maxis butikschef Peter Slagbrand är medveten om att konkurrensen kommer att öka.
– Vi får slåss på de villkor som finns och är säkra på att vi ska gå vinnande ur den striden. Vi har allt, både premium och lågpris. Jag räds inte alls konkurrensen men den triggar.
På frågan om Biltemas etableringar kommer att medföra priskrig på korv med bröd i området, svarar han nej.
– Och priskrig... hela detaljhandeln är relativt hårt ansatt.
Så något priskrig i handelsområdet tror du inte på?
– Nej, det är inte bra för någon. Risken är att "billigast" påverkar kvalitén, jag ser helst att det ska vara prisvärt.
Några tänkta favoritgrannar vill Peter Slagbrand inte peka ut.
– Men Biltema är en bra granne och alla vill väl ha ett Systembolag. Sen gör det inget om det finns annan typ av volymhandel.
Är Dollarstore en dålig granne?
– Nej, de kompletterar till trafiken. Ju mer folk vi kan få att komma till marknadsplatsen desto bättre är det.
Peter Slagbrand uttrycker framför allt glädje över att det sovande handelsområdet vid E 20 äntligen väcks till liv.
– Vi har väntat på det här länge. Hittills har vi fått dra hela lasset själva men ska vi ha en rimlig tillväxt så behövs det fler som stärker marknadsområdet.
Peter Slagbrand medger att ovissheten kring vilka butiker och restauranger som kommer till Skiftinge ger lite fjärilar i magen.
– Det är klart att det är så, vi ska ju dela på saker och ting. Vi tror dock att genom att stärka marknadsplatsen så attraherar vi nya kundgrupper, och även att handelsindex för Eskilstuna ska öka, säger Peter Slagbrand.
Konkurrenssituationen har redan förändrats för Ica Maxi och fler andra butiker genom att City Gross öppnat i Tuna Park. Peter Slagbrand vill dock inte avslöja hur Ica Maxi har påverkats.
– Hela stan märker av det initialt. Vi känner oss dock nöjda med den plan vi lagt för att behålla vår position.