Det uppger bolagets presschef Niklas Karnhill. Tidningen har sökt representanter för bolaget men hänvisats till presschefen som svarat på frågor via mejl:
Ni har många besvikna kunder i Eskilstuna där det finns ett stort missnöje mot IP Onlys agerande. Hur ser ni på det?
"Det viktigaste för oss är att vi har nöjda kunder, och vi beklagar att vissa fått vänta lite längre än vad vi sagt från början. Vi tar missnöjet på största allvar, och har gjort flera förbättringsåtgärder. Vi har ändrat vår organisation, bygger mer i etapper och får därmed en större kontroll över utbyggnaden.
Varför har ni inte kunnat leverera fiber till kund ännu?
"I vissa fall beror förseningarna på att vi fått vänta på tillstånd längre än vad vi, och branschen, kunnat förutse. I andra fall beror det på att antalet intresseanmälningar är för få för att kunna bygga ekonomiskt ansvarsfullt. Sedan har vi, liksom branschen, haft utmaningar med att ställa om utbyggnaden från tätort till landsbygd.
Hur många hushåll i Eskilstuna har tecknat avtal med IP Only?
"Vi har 1 600 kunder med avtal där vi tagit byggbeslut."
Hur många av dem har fått fungerande bredband/fiber?
"Det är ett mindre antal i dag, men vi ser att utbyggnadstakten ökar och kommer göra det ytterligare under 2019."
Vad händer framöver, när kan ni leverera?
"Ett projekt är redan igång och resterande kommer att börja byggas 2019."
Tog ni er vatten över huvudet och sålde in för mycket?
"Vi är den enskilda aktör som bygger mest av alla på landsbygden. Men vi har vissa förseningar, och vi beklagar det och förstår att kunderna är otåliga.
Många klagar också över att det inte går att komma i kontakt med er kundtjänst?
"Vi har haft utmaningar med en stor kundtillströmning och därmed större tryck på kundservice, och tidigare haft för långa väntetider, vilket vi beklagar. Vi har därför under senare tid anställt flertal personer och ser nu väntetiderna minska."