Atew, Inter Innovation, de La Rue och Talaris är kända namn för många Flensbor. Emellertid kanske det inte är många som känner till den fantastiska historia som döljer sig bakom dessa företag, som under ca 45 år varit en av de största arbetsgivarna i Flen, i klass med Elmo och Volvo, med över 200 anställda.
Grundaren av detta företag var ungraren István Wlassics, som 1957 kom till Sverige efter Ungernrevolten 1956. Han hade en ungersk civilingenjörs examen i elektronik och efter studier i svenska vid Lunds universitet fick han en praktikplats vid SGU (Sveriges Geologiska Undersökning) i Stockholm. Den omvandlades sedan till en projektanställning för att utveckla den så kallade borrhålsmagnetometern som blev en framgång.
I samband med detta arbete kom tanken på att bilda ett eget företag och kring 1962 var firman i verksamhet i en villa i Lidingö med ett par andra delägare. Efter en tid beslöt sig István Wlassics för att lämna denna firma och tillsammans med nya partners bilda ett nytt bolag, som fick namnet Aero-Telaw, då det bland annat sysslade med flygplansrelaterade produkter. István var en framstående segelflygare och tillhörde den svenska eliten.
Man expanderade och ett behov att större lokaler uppstod. År 1966 hade Flens kommun en annons i DN: ”Flytta till Flen” som gjorde István intresserad, och kommunen ställde upp med lämpliga lokaler. En bonus kanske också var att segelflygfältet Ekeby i Eskilstuna låg nära, då han hade sitt flygplan stationerat där. Första lokalen låg en kort tid i en källare på Vasagatan 8. Sedan var det flytt till Salstagatan 21. Man expanderade och 1968 blev Hantverkshusen på Bolmängen nästa anhalt. Tio år senare skedde nästa flytt och då till den nybyggda fabriken på Talja.
Som elektronikingenjör såg han, tillsammans med sina medarbetare, den nya teknikens möjligheter på 60-talet och bolaget, som nu bytt namn till det kortare namnet Atew, inriktade sig med framgång som konsult och samarbetspartner med olika storföretag som Saab, Asea och Kockums.
Företagets tillverkning blev alltmer inriktad på fartygssidan. I samband med den så kallade varvskrisen drabbades Atew allvarligt. För att rädda företaget och de anställdas arbeten, och undvika en nedläggning, beslöt man omkring år 1980 att sälja företaget till Inter innovation. De hade behov av den tillverkningskapacitet och tekniska kompetens som byggts upp för att användas för de nyligen lanserade sedelhanteringsautomaterna. 1992 skedde nytt namnbyte till De La Rue då ett ägarskifte ägde rum och efter ett par år byttes namnet till Talaris. Verksamheten var framgångsrik men omkring 2011 lades fabriken ner och produktionen flyttades till lågkostnadsländer.
Själv fortsatte István som konsult och fabrikör i ett mindre eget nystartat företag. Emellertid finns det fortfarande verksamheter kvar i Flen med ursprung i ”gamla” Atew, då det under årens lopp skett ”avknoppningar”. Således har det framgångsrika Dellner Dampers sitt ursprung hos Atew då tillverkningen skedde där i början. Andra företag är Precima, samt Duomek och Gunnebo som har sina verksamheter på Öja industriområde.
För arbetskamrater och kollegor genom Gordon Grönberg