Den bussverksamhet som upphandlingen omfattar gäller skolskjuts för cirka 1 000 barn som på grund av skolvägens längd inte kan använda de vanliga linjebussarna. Avtalstiden sträcker sig från den 1 augusti 2019 och sex år framåt. Ekonomiskt kostar verksamheten Eskilstuna kommun cirka 20 miljoner kronor per år.
Upphandlingen är indelad i fyra anbudsområden som är styrda av skolornas geografiska upptagningsområden. När anbudstiden gick ut i höstas hade fem bolag lämnat bud. I slutet av november meddelade kommunen i ett tilldelningsbeslut att Bergkvara buss AB och Tuna trafik AB vunnit två områden vardera.
Men i tre av de fyra områdena har tre olika bussbolag – Axelssons turisttrafik AB, Håbo Buss AB samt Bergkvara buss AB – ansökt om överprövning hos Förvaltningsrätten i Linköping.
I den kravspecifikation som fanns med i upphandlingen framgår att anbudsgivarna ska lämna in en transportplan med kartor, och visa vilka vägar de ska köra turerna på. I efterhand har det visat sig att vissa av de angivna vägarna av olika skäl inte är framkomliga med buss och därför har anbuden förkastats, vilket bolagen på delvis olika grunder nu invänder mot.
– Vi har velat göra en upphandling som är så lätt och pedagogisk som möjligt för anbudsgivarna, säger Anna Bergfors, chef på kommunens trafikavdelning och den som tillsammans med upphandlingsenheten och stadsjuristen beslutat om tilldelningen.
Varför bestämmer inte kommunen vilka vägar skolskjutsen ska köra?
– Kravet på en transportplan kommer från bussbranschens företrädare, det är marknadens önskan helt enkelt. Bolagen ska kunna visa hur de på bästa sätt kan köra för att få mest trafik. Vi är intresserade av hur bolagen kan effektivisera och samordna körningarna, att få flest barn med på bussen helt enkelt. Och vår hållning är att bussbolagen måste vara på plats för att se om vägarna är körbara eller inte. Det räcker inte med att titta på Google maps.
I två av de tre överklagade fallen har tilldelningsbesluten återkallats och en ny utvärdering ska göras.
Kommunens övergripande intresse i upphandlingen är enligt Anna Bergfors att få en skolskjuts med hög kvalitet och tillförlitlighet.
– Vi har högt ställda krav på trafiksäkerhet, det är A och O. Sen ska det helst kosta så lite som möjligt.