Kenny Thorén med Bannerbow blev Årets nyföretagare

Kenny Thorén med företaget Bannerbow utsågs till Årets nyföretagare 2017 vid eventet EN18 på torsdagskvällen. Priset delades ut av Nyföretagarcentrum Eskilstuna.

Kenny Thorén med företaget Bannerbow utsågs till Årets nyföretagare 2017.

Kenny Thorén med företaget Bannerbow utsågs till Årets nyföretagare 2017.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-02-15 21:00

‒Jättebra! Det är ju så kul, sa Kenny Thorén vid prisutdelningen.

Bannerbow utvecklar och säljer portabla displayprodukter i textil för event, expo och marknadsföring. De så kallade eventbågarna är formade som en båge och är enkla att ställa upp och ta ner.

Prisutdelningen ägde rum i samband med den stora middagen på Lokomotivet. Förutom god mat bjöds de över 400 gästerna på musikunderhållning.

Elin Trygg, styrelseordförande för Nyföretagarcentrum, läste upp motiveringen där det bland annat står att: "Eskilstuna finns som en tydlig markör i företagets hela image. Företaget har med sin realistiska och väl genomarbetade affärsplan mycket goda möjligheter att även etablera sig utanför Sveriges gränser."

Kenny Thorén kom upp på scenen och tog emot utmärkelsen.

‒Det är omtumlande. Det är väldigt kul att vara här med så mycket goda vänner, sa Kenny Thorén.

Kenny Thorén sa att det är hans vän Ulf Meijer som har kommit på idén till Bannerbow.

‒Jag har försökt förvalta hans idé efter bästa förmåga.

Kenny Thorén talade även om betydelsen av mod i företagande.

‒Att vara entreprenör handlar om att vara modig. Det pratar alla om. Att förverkliga sin egen idé, gå sin egen väg, men det handlar också om att alliera sig med modiga människor.

Årets pristagare

Årets Nyföretagare 2017

Bannerbow – Kenny Thorén

"Duktigt omhändertagande av en lovande produkt, en fantastisk Eskilstuna-produktion med lokala leverantörer och ett allt igenom digitaliserade processer. Goda framtidsutsikter och en realistisk och väl genomarbetad affärsplan".

Årets Innovatör 2017

Qleano – Yvonne Berglund, Dan Lainio och Adam Gyllhamn

"Qleano utvecklades initialt till ett snabbväxande lokalt städbolag. Innovatörerna utvecklade därefter en helt ny affärsmodell med ett digitalt marknadsföringskoncept, som har resulterat i att bolaget blivit Sveriges största flyttstädningsfirma. Tjänsterna levereras numera genom ett nätverk av underleverantörer. Qleano är ett utmärkt exempel på hur man kan utveckla olika branscher genom att tänka och skapa nytt."

Årets Marknadsförare 2017

Retuna – Anna Bergström

"Som ny aktör i Eskilstuna har Retuna på kort tid marknadsfört sig både lokalt och internationellt. Det har gjort att butiken har blivit omtalad långt utanför Sveriges gränser. Retuna har verkligen under året satt Eskilstuna på kartan inom internationell hållbarhet. Under 2018 är målet att fokusera på att skapa ännu bättre relationer med Eskilstunaborna för att få alla att förstå vikten av att återbruka mera. De har under 2017 skapat över 50 nya arbetstillfällen och har haft uppemot 2 000 studiebesök."

Årets Företagare 2017

Tumbo Husvagnar AB – familjen Östling (Jan, Cecilia och Linnea)

"Tumbo Husvagnar är ett 7 500 kvm stort mecka för husvagnar och husbilsälskare. Här har familjen Östling självfinansierat bygget av en av Europas största anläggningar där ”gemytlighet” är ledordet. Företaget omsätter ca 320 miljoner kr och sysselsätter 44 Eskilstunabor som man månar om med extra stora personalutrymmen, gym och bastu. Företaget, som har funnits i branschen sedan 1965, kombinerar fingertoppskänslsa för trender och omtanke för kund. Receptet på framgång bygger på mod att satsa ”före alla andra” och en pikant mix av familjens olika kompetenser."

Stiftelsen Maria Pihls Minnes stipendium 2018:

Liridona Rama

Affärslivspriset 2018:

Mälarchark AB med vd Marie Larsson (fd Pettersson)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om